Markt of marketing gedreven?

‘Er waren eens twee bedrijven….’

In het ene bedrijf ‘Breaking Business’ genaamd, gaat het goed. Het bedrijf zit vol enthousiaste mensen. De sfeer was goed en het is big business. Een mooi kantoor en veel luxe voor de mensen die er werken. Want bij ‘Breaking Business’ weet men hoe je iemand zo ver kan krijgen dat ze hun producten kopen. Zij hebben hun marketing goed op orde. De zaken gaan goed.

En in het andere bedrijf? Als je bij ‘The Customer Factory’ werkt, ben je niet bezig met wat je mensen kunt verkopen, maar met wat mensen nodig hebben. Dat betekent ook veel investeren. Investeren in kennis en kunde. In het leren kennen van de dieper liggende behoeftes van mensen. Soms kijken mensen van ‘The Customer Factory’ jaloers naar de resultaten van ‘Breaking Business’.  Doen we het wel goed? Meestal is men echter gewoon bezig met de klant. Niet met de concurrent. Bij ‘The Customer Factory’ zijn ze bezig met de markt.

Het onderscheid is duidelijk … Wil je voor een bedrijf werken waar marketing de toon aangeeft? Of wil je voor een bedrijf werken waar de markt de toon aangeeft?

De vragen die zich opdringen zijn natuurlijk:
Welke prijs moet je betalen voor het succes op lange termijn? En welke prijs kun je betalen voor het succes op lange termijn? Is marketingsucces wel houdbaar voor de lange termijn? Waar begin je als je succesvol wilt zijn met je bedrijf? En hoe kun je dat blijven?

Ja, Seth Godins blog – Marketing driven or Market driven… zet je aan het denken:

Hoe zou het verder gaan met deze bedrijven?
Welk bedrijf spreekt jou eigenlijk het meeste aan?

Klopt dit ook met wat je dagelijks doet?

Veel succes! Philip van Londen

—————————————
Anderen lezen ook:

Is jouw Why een oneliner of echt?
Wat is het verschil tussen zaaien en oogsten?

Klantwaarden – Het Workimprovers Manifest

>>> KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,