Is jouw Why een oneliner of echt?

Veel mensen zijn heel goed in staat zijn om sterke oneliners te bedenken. Tegelijkertijd hebben ze ook een visie over wat ze willen in de wereld. Je zou zeggen dat het ze niet aan passie ontbreekt. En dat is vaak ook zo. En toch hebben ze moeite om dit vorm te geven. Om het in succesvolle acties om te zetten. Ze missen, zoals Simon Sinek dit zo treffend beschrijft, een kernachtig begrip van hun Why.

(zie voor meer over je ‘Why’ ook dit blog en de Why Tool in Beeld)

AANSLUITEN BIJ EMOTIES

Zonder kernachtig begrip blijven deze passievolle mensen steken in oneliners die door een reclamebureau bedacht lijken. De oneliners zijn waar! Het is geen onzin, maar het is vooral waar als logica. Het is hun rationele hersenhelft die aan het woord is. Hierdoor missen ze aansluiting bij de emotie van degenen die hun passie delen. En dat is volgens mij de belangrijkste reden dat mensen niet zo succesvol zijn als ze zouden kunnen zijn.

Hoe kom jij over

Het werk van Simon Sinek vind ik geweldig. Ik heb veel gehad aan zijn TedX video. Deze video heb ik dan ook al met veel mensen bekeken. Ondernemers, zzp-ers, werkzoekenden. Steeds meer mensen kwamen om hulp vragen bij het vinden van hun eigen Why. Ik zag mensen worstelen met het vinden van hun Why en ik leerde hier zelf ook veel van.

Langzaam maar zeker is uit deze zoektocht van mezelf en anderen de MyWhy aanpak ontstaan. Ik begon overeenkomsten te zien in het vinden van je Why en merkte ook waar een goede Why aan moest voldoen. Het mooie eraan is dat je zelf weet wanneer je die hebt gevonden. Het criterium daarvoor is eenvoudig. Kippenvel! Dat krijg je wanneer dat ene zinnetje of soms zelfs dat ene woord eruit komt rollen. Dé uitspraak die zoveel betekenis geeft aan wat je tot nu toe hebt gedaan. En waarmee je weer verder komt!

DE WHY VAN EEN ONDERNEMER

Een ondernemer die ik hielp met het vinden van zijn Why kwam uit op het ene woord ‘Lef.’ Meer was het niet. Krachtiger en kernachtiger kon het ook niet. Als je terugkeek naar de successen die hij als ondernemer had geboekt, zag je dat dit vooral door zijn lef kwam. De concurrenten in zijn branche verplaatsen de productie naar China. Maar hij niet, hij bleef het in Nederland doen.

Hiermee dwong deze ondernemer zichzelf en zijn bedrijf om radicaal te vernieuwen. Hij had het lef om te investeren in een vernieuwing die niemand anders aandurfde. Mensen om hem heen zeiden: “Dat kan niet. Dat is technisch onmogelijk. Hiermee tart je alle natuurkundige wetten.” Hij was met deze technologie daarom de eerste.

Zijn Why was ‘Lef’. Niet zozeer omdat hij dat zelf vond. Maar juist omdat anderen dat over hem zeiden. Hij deed dat eerder onbewust. En daar kwamen we bij het zoeken naar zijn Why achter. Hoe hij dat tot nu toe had gedaan. Waar geloofde hij in? Perfectie noemde hij ook nog, maar daar kregen we allebei geen kippenvel van. Het bleek uiteindelijk om lef te gaan.

Met deze vernieuwing is zijn bedrijf zeer succesvol en heeft hij heeft de grootste klanten uit Europa. Hiermee is hij een inspirerend voorbeeld hoe je ook in een crisis het verschil kan maken. Door te werken vanuit je Why.

Je kunt hier ook parallellen zien met Steve Jobs. Een sterke Why en een zelfde soort gedrevenheid om te vernieuwen. Allebei vanuit hun eigen perspectief. Bij deze ondernemer vooral door zijn lef. Bij Steve Jobs omdat hij geloofde in ‘anders denken’.

Prachtig zijn de relativerende opmerkingen van deze ondernemer zelf: ”Mooie woorden dit, maar ik heb dit niet alleen gedaan. Ik heb iedereen om me heen geënthousiasmeerd. Belangrijk is: hou die focus! Het is een rat-race met een open einde. En hoogmoed komt voor de val.”

JE DEELT EMOTIES

Soms klinkt je Why voor de mensen die je niet kennen nog steeds als een oneliner. De mensen die je echter beter kennen, en vooral jijzelf, kunnen er niet meer omheen. Je keuzes zijn duidelijker, je verhalen krijgen meer inhoud en je acties zijn krachtiger.

Dit maakt dat een Why voor meer succes zorgt. Niets meer en niets minder. Hiermee kun je volgende stappen gaan zetten en wordt het niet meer het zoeken naar het doen van de juiste dingen, maar het vinden van de juiste mensen. Mensen die je kunnen en willen helpen. Want ze hebben dezelfde ideeën. Niet precies hetzelfde, maar wel vergelijkbaar. En ze begrijpen je. Je deelt emoties.

Tegenwoordig is één van de eerste vragen die ik stel bij nieuwe ontmoetingen: ”Waarom doe je wat je doet?” Ik kom zo veel sneller tot de kern. En we weten ook veel sneller hoe we elkaar kunnen helpen. En beter. Uiteindelijk werk je door een goede Why vooral beter samen met andere mensen. Voor Simon Sinek is dat het inspireren van anderen. Mijn Why? Ik help gewoon mensen om ‘écht het verschil te maken’. In hun bedrijf, hun business, hun werk en soms in hun leven. Mooi werk!

Veel succes met het vinden van jouw Why!

Philip van Londen

(zie voor meer over je ‘Why’ ook dit blog en de Why Tool in Beeld)

Ken jij je Why al? Meer vind je hier

Veel succes! Philip van Londen

—————————————
Anderen lezen ook:

Dé 5 principes van Lean Management
Van hier tot de maan en verder

Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?

—————————————
Op zoek naar specifieke Lean kennis?

>>> KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,