Miniplan voor verbetering in je bedrijf met je team (Lean)

Wat is de eerstvolgende stap om je doel te bereiken?
Is dat de kleinst mogelijk stap?
Of kan het nog kleiner?
Nog makkelijker?

Begin maar eens met dit kleine stapje.
Dat is in essentie wat dit stappenplan behelst.

Hoe kun je het beste verbeteren met teams in je organisatie. Om je op weg te helpen kun je met het miniplan hieronder aan de slag gaan.

Ken je Lean al en zoek je iets waarmee je snel kunt starten? Download dan ook de Lean Quick Start Guide + de BONUS video’s. De link vind je hieronder.

1) Waarom wil je vernieuwen? Stel samen de aanleiding(en) vast.
Je leest dit tenslotte niet voor niets!

2) Heb je een concreet (kern)probleem te pakken? Graaf anders door
Zo goed mogelijk want onderweg stellen we dit steeds bij.

Bijvoorbeeld: Klanten moeten steeds wachten.
Waarom is dat een probleem? Wat is dan het concrete probleem?
Waarop wacht je intern? Ligt iets op een bepaalde afdeling lang stil?
Welke handelingen gaan hieraan vooraf?

Je kunt hier de “5x Waarom”- methode uit Lean toepassen.
Je stelt dan steeds een vraag zoals:
Waarom is dat zo? Waarom gebeurt dat? Waarom is dat een probleem?

4) bepaal nu de ideale richting met dit kernprobleem in gedachte
Bijvoorbeeld, we willen dat de handelingen op afdeling X minder tijd in beslag nemen. Let op dat dit nu nog geen SMART doel is en vooral de goede richting voor nu aangeeft. Meetbare doelen formuleer je later. Dit zijn gedragsdoelen.

5) beschrijf nu concreet op kleine schaal de huidige situatie met de problematiek in gedachte
Dit noemen we de IST situatie

6) beschrijf concreet een nieuwe situatie op korte termijn met de ideale richting in gedachte
Dit noemen we de SOLL situatie

7) zorg dat ieder voor zich weet wat ze kunnen en willen doen om dit te bereiken
Hierbij bepaal je gedrag. Hoe je iets doet dus. Waarbij de waarde of targets (nog) niet meedoen. Als het maar iets van verbetering oplevert in de goede richting. Hoe klein ook!

Verbeteren in teams

8) maak nu ieder voor zich een meetbaar actief en persoonlijk doel
Nu beschrijf je hoe vaak jij iets gaat doen de komende dagen of weken. Zorg er voor dat dit haalbaar is en meetbaar. Dus hoe vaak ga je wat doen? Doordat de termijn zo kort is zorg je er voor dat je heel makkelijk bij kunt stellen. Ook is het geen te grote opgave voor je. Tijdgebrek noemen mensen vaak als de belangrijkste reden om niet te willen vernieuwen. Dit is dus iets anders dan SMART doelen stellen in de vorm van resultaten of targets. Het gaat om wat je gaat doen.

9) sta dagelijks met je team stil bij je gedragsdoelen
Daarom moeten de doelen meetbaar en klein zijn.
Ze moeten in eerste instantie te overzien zijn en nauwelijks tijd kosten.
Een teambespreking duurt hooguit een kwartier.
Hierin bepaal je (nog) niet de resulaten, maar alleen of het gelukt is.

10) bepaal nu de resultaten van je nieuwe gedrag en hoe het ging
Nu is het belangrijk om ook de resultaten meetbaar te maken.
Ook kijk je of je voornemens haalbaar waren of misschien te makkelijk.

11) bekijk de problematiek opnieuw. Klopt die nog?
12) bekijk de richting opnieuw. Moet die bijgesteld worden?
13) doorloop nu opnieuw de stappen vanaf 5

Vind hierbij ook de uitgebreide Lean Snelcursus

 

Veel succes! Philip van Londen

—————————————
Anderen lezen ook:

De 7 verspillingen van Lean op kantoor?
De 5 principes van Lean management
Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,