Beter een goede buur dan een verre vriend

Philip is niet altijd Lean …..

Ken je dat? Dat je niet handig bezig bent? Dat je precies datgene doet waarvan je eigenlijk goed weet dat het niet zo werkt? Dat je simpelweg je eigen principes verloochent? Nee? Nou, ik wel …

Help mijn man is geen klusser
Wij zijn thuis met een verbouwing bezig. We hebben zo’n leuke jaren 30 woning. Hartstikke sfeervol, maar met ook wat nadelen. Eén van die nadelen is onderhoud. Toen mijn vrouw laatst in de keuken ging staan, en ik boven haar met de gieter op dak stond, kon zij de shampoo er bij pakken. We hadden ineens een koude douche. Midden in de keuken. Er moest duidelijk iets gebeuren. Nou ben ik niet zo’n handige doe-het-zelver, maar we hebben wel een handige buurman. Die kan vast helpen!

De philip-´oplossing´

De philip-´oplossing´

Beter een goede buur dan een verre vriend
Als de handige buurman binnenkomt, gebeurt er het volgende. Die ziet ineens een heleboel ‘mankementen’ aan ons huis waar iets aan gedaan moet worden. En voor je het weet, zit ik er tot over mijn oren in. Zie door de bomen het bos niet meer en hou me met 5 problemen tegelijk bezig. Totaal niet Lean dus. Lean werken betekent met één ding tegelijk bezig zijn. De dingen in één keer goed doen. Uiteindelijk is het de buurman die met tot de orde roept: ”Philip, rustig aan, één probleem tegelijk aanpakken….”

Lean ben je niet altijd
Hoe kan dat toch? Dat ik als Lean expert op deze manier de mist in ga? Als ik hierover nadenk, herken ik het uit de praktijk van veel bedrijven waar ik kom. Als je iets doet wat niet je directe expertise is, mis je snel het overzicht. En dan is het moeilijker om vast te houden aan Lean principes zoals: ‘één probleem tegelijk.’

Je raakt letterlijk sneller ‘van slag en uit koers.’ Emotioneel zijn we ook sneller uit het veld geslagen wanneer we iets moeten doen waar we niet goed in zijn. We zijn kwetsbaarder. Dat gaat heel anders wanneer we iets doen waarin we op ons best zijn.

De bodemloze verspillingsput?
Dit is nu juist het domein waar je heel veel verspillingen hebt. Als je samen met een expert op een ander vakgebied bezig bent. Een vakgebied waar jij zelf niet zo in thuis bent. Zoals ik in het geval van onze lekkage en verbouwingsperikelen.

Toch ontkom je er niet altijd aan dat je ook dingen moet doen die je niet direct liggen. Dat krijg je gewoon als je samenwerkt. Dit zie je dan ook vaak bij de afstemming tussen mensen en afdelingen. Bij specialisten op verschillende vakgebieden. Je ziet daar dan grote hobbels ontstaan. Juist hier krijg je extra wachttijden en zorgen onwerkbare prioriteitenlijsten en protocollen voor verspillingen.

418215_2815

Hoe ga je hier beter mee om?
– Ten eerste is het ook een kwestie van discipline. Als je iets doet waar je niet zo goed in bent, moet je extra waakzaam zijn voor verspillingen. Juist dan liggen die op de loer en juist dan zijn ze kostbaar.

– Ten tweede moet je er voor zorgen dat de degene die het best bekend is met het vakgebied goed let op verspillingen. Hij zal minder snel ‘van slag raken.’ Of betrek een derde onafhankelijke die deskundig is op het gebied van Lean. Die is beter in staat om de koers in de gaten te houden.

– Een derde belangrijk principe is het volgen van klantwaarde om prioriteiten vast te stellen. Waarom vraagt en waarover klaagt je klant? Als je je klant goed kent en weet waar hij waarde aan hecht, dan weet je welke zaken het eerst (en één voor één) aangepakt moeten worden.

– Als vierde is het handig om in hele kleine stapjes te werken die je heel vaak toetst. Op die manier leer je het snelst en voorkom je dat je regelmatig je doel voorbijschiet of dingen tegelijk doet. Dit laatste principe is vooral belangrijk als je met iets nieuws bezig bent wat nog niemand kent. Je werkt dan op een Lean-Startup achtige manier.

Is dit nog wel Lean?
Eigenlijk heb je hier veel te maken met incidenten en kun je je afvragen of Lean hier voor bestemd is. Lean is toch juist iets van standaardisatie? Toegegeven, ik zou hier niet mee beginnen als dit nog nieuw voor je is. Dit is vaak een lastige omgeving om Lean goed in te zetten. Toch kun je juist hier met de Lean principes veel verbeteren. Deze incidenten zijn ook de verstoringen die de meeste verspillingen veroorzaken. Veel verspillingen betekent ook veel besparingsmogelijkheden. Dus Lean hier inzetten levert misschien wel het meeste op.

Oh ja, de lekkage in de keuken wordt binnenkort aangepakt. Door mensen die er verstand van hebben. Echte vakmensen. Die pakken gelijk ook ff de goot mee van het huis, schilderen binnen en doen de middenverdieping. “Eén voor één,” heb ik gezegd … Wijze raad van de buurman.

Veel succes! Philip van Londen www.getlean.nl

—————————————
Anderen lezen ook:

Waarom is Lean moeilijk? Waarom levert Lean toch zo veel op?
De 5 principes en stappen naar succes met Lean management
Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?

—————————————


>>> 
KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 Reacties to “Beter een goede buur dan een verre vriend”

  1. benlinders Says:

    Leuke blog Philip. Herken de kleine stapjes, ieder stapje brengt je (als het goed is) dichter bij je doel. En je gaat je doel ook steeds beter begrijpen, je wordt steeds beter in het benoemen ervan.

    Elk stapje is een leermoment, zowel de dingen die niet zo goed gingen (hoe een volgende keer anders doen) als wat wel goed ging (waar kan ik, en hoe kan ik dat nog meer benutten).

    Er waar je niet goed in bent, vraag dan anderen. Net zoals anderen jou vragen voor de dingen waar je goed in bent. Kom je samen verder mee!

    • Philip van Londen Says:

      Dank je Ben,

      Mooie link naar samenwerking en cocreatie leg je hier. Echt een reactie die ik graag lees van een Agile expert zoals jij!

Reacties zijn gesloten.