Ik STOP met Sociale Innovatie

Philip, ben je van je geloof gevallen?
Denk je dat het niet werkt?
Laat je het afweten?

De crisis heeft ons met beide benen op de grond gezet. En dat is op de werkvloer zo dicht mogelijk bij de klant. Daar gebeurt het. Dat is de plek waar mensen het doen. Daar maken we het waar(d). Met elkaar en voor elkaar. Als je als bedrijf nog iets wilt, zul je het daar moeten zoeken. En in jezelf!

Sinds 2004 heb ik me bezig gehouden met vernieuwing bij veel MKB bedrijven en zorginstellingen. Centraal in al die jaren stonden mensen en vernieuwing. Mensen die ik mocht helpen en mensen die mij ontzettend hebben geholpen.

Ach misschien is het eindejaarssentimentaliteit. Het afsluiten van een mooi tijdperk. Afscheid van dierbare theoretische kennis? Die ik steeds weer moest uitleggen… Waarom?

Waarom ik het steeds moest uitleggen? Omdat het niet draait om Sociale Innovatie. Sociale Innovatie is slechts een begrip. Een soortnaam die door zijn huidige verscheidenheid en inconcreetheid vaak niet werkt. Vooral niet als je, zoals ik, vaak bij bedrijven over de vloer komt waar dit idee nieuw is.

En waarom ik er mee stop?  Omdat ik in al die jaren nog nooit een nieuwkomer tegen ben gekomen die enthousiast werd van ‘Sociale Innovatie’.

Pas als we in gesprek raakten over de betekenis voor mensen in hun bedrijf (MKB). Hoe patiënten sneller beter zouden kunnen worden. Hoe kinderen sneller geholpen werden (Jeugdzorg). En hoe klanten meer konden krijgen wat ze echt nodig hadden (MKB), liepen deze mensen, en ik, warm.

En dit is waar we verder mee moeten. Met waar het, volgens degenen waarmee ik sprak, écht om draait. Het draait om mensen. Dat is steeds waar we het hier over hebben: de ondernemers, hun klanten, de patiënten en de medewerkers. Gewoon hierin het verschil maken. Hoe kunnen wij het beter maken?

Dus met enige weemoed neem ik afscheid van een begrip en verwelkom ik iets dat eenvoudig is en voor mij veel krachtiger:
Gewoon het verschil maken
Met resultaat waar je achter staat
En dat draait voor mij nog steeds om mensen!

Ik wens jou en je dierbaren hele fijne dagen toe.
Hopelijk treffen we elkaar volgend jaar weer.
In goede gezondheid!

Veel succes! Philip van Londen www.getlean.nl

—————————————
Anderen lezen ook:

Dé 5 principes van Lean Management
Van hier tot de maan en verder

Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?

—————————————
Op zoek naar specifieke Lean kennis?

>>> KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

3 Reacties to “Ik STOP met Sociale Innovatie”

  1. detheorievanmijnvader Says:

    Beste Philip,

    Jammer dat je de term sociale innovatie aan de wilgen hangt. Ik begrijp je motivatie maar ben net als jij verbaasd dat deze term en vooral het achterliggende gedachtengoed toch zo moeilijk verkoopt. Ik ben we heel enthousiast over sociale innovatie en ik geloof ook werkelijk dat hier de echte verbetering mee tot stand kan komen.
    Misschien zien we sociale innovatie als iets dat nog meer thuis hoort bij ‘HR mensen’ en nog te weinig als essentieel onderdeel van de bedrijfsvoering.

    Ik hoop dat je met de nieuw ingeslagen weg toch stiekem blijft bijdragen aan de sociale innovatie!

    Veel succes in 2013

    Groeten,

    Joanne

    • Philip van Londen Says:

      Dank je Joanne, wat mij afgelopen jaren en nu ook weer bij de publicatie van dit blog opvalt is: het zijn vooral de adviseurs zelf die weglopen met sociale innovatie. Ondernemers, medewerkers, klanten en patiënten hebben er weinig boodschap aan.

      Het is een omweg gebleken om via het ‘thema sociale innovatie’ iets te bereiken. Mijn voornaamste doel voor 2013 is dan ook een directere benadering van de mensen en bedrijven waar het om draait.

      Dus het stoppen met dit begrip is misschien wel de krachtigste vernieuwing tot nu toe …..

      De beste wensen voor 2013.
      Op een naar een vruchtbaar jaar vol verbeteringen.

      Philip

  2. Ik STOP met Sociale Innovatie | In diensten? Innovatieve diensten!! | Scoop.it Says:

    […] Philip, ben je van je geloof gevallen? Denk je dat het niet werkt? Laat je het afweten? De crisis heeft ons met beide benen op de grond gezet. En dat is op de werkvloer zo dicht mogelijk bij de kla…  […]

Reacties zijn gesloten.