De mooiste overwinningen van mensen in een Lean traject

Dit jaar was ik samen met een andere adviseur begonnen met een Lean traject bij een bedrijf. Eén van de teamleden, laten we hem even Edo noemen, deed vanaf het begin af aan niet lekker mee.

Hij had vooral veel kritiek op andere teamleden. Was negatief en vond de mentaliteit van andere medewerkers slecht. Ook van hun intelligentie was hij niet erg onder de indruk. Ze begrepen er doorgaans niet veel van vond hij. Dat stak hij niet onder stoelen of banken.

Het ligt allemaal aan anderen
Dit heeft maanden geduurd. Van het begin af aan zag ik wel een lichtpuntje. Hier hield ik ook aan vast. Edo was wel betrokken. Hij uitte namelijk nog steeds zijn ergernis. Hij was wel vervelend en negatief over andere mensen, maar die ergernis ging ergens over. Terecht of onterecht. Dat was de vraag.

Als ik Edo vroeg om een verspilling aan te wijzen, liep hij ergens heen in het bedrijf en begon zijn gal te spuien over hoeveel gedoe iets was. “Hoe dit daar en daar ook niet lekker werkte. Hoe slecht anderen het oppakten en hoe vaak hij het wel niet moest uitleggen. Het zal wel aan de mentaliteit liggen hier,” aldus Edo.

Eén op één motiveren werkt ook niet
In het begin heb ik een aantal keren één op één met hem gesproken. Getracht hem uit te leggen dat het bij Lean echt de bedoeling is om eerst naar je eigen werk te kijken. Zoals je waarschijnlijk al verwacht… Zonder succes.

Bij de directeur van het bedrijf heb ik zelfs aangegeven dat er echt iets moest gebeuren. Want dit frustreerde de vooruitgang enorm en de andere teamleden hadden ook last van de houding van Edo. Laat ik eerlijk zijn. Ik werd zelf ook gefrustreerd en voelde mee met de andere teamleden.

De ommekeer
Tot een sessie een tijd geleden. We waren bezig met de A3 methode. Dit is een Lean methode. Die gebruik je om via een duidelijke probleemomschrijving en analyse in kleine stapjes bij oplossingen te komen. De meeste mensen hebben in het begin moeite om het probleem goed te omschrijven. Edo was hierop geen uitzondering.

Edo zag volop problemen en ergernissen. En hij wilde daar best vanaf. Ineens besefte hij dat het spuien van zijn ergernissen niet werkte. En dat hij zelf moeite had om de achterliggende problemen op een heldere manier uit te leggen. En dat hij steeds ook een paar stappen verder was dan anderen. Ook met zijn ergernissen!

Twee overwinningen van Edo
Wat nu? De eerste winst die Edo boekte was dat hij alles omdraaide. Niet langer werden de ergernissen veroorzaakt door zijn collega’s, maar was het zijn eigen probleem geworden. Hij ging zelfs om hulp vragen. Hij vroeg:”Hoe kan ik er voor zorgen dat ik niet steeds een paar stappen verder ben. Waardoor ik me steeds meer erger?”

De tweede overwinning was dat hij zelf met de oplossing kwam. Die zat gewoon in de Lean toolbox. Het A3 formulier. Ik geef mensen vaak de tip om het probleem zo te omschrijven dat je het aan een kind van 12 uit kunt leggen. Toen Edo dat probeerde, ontdekte hij dat hij dat erg lastig vond. En hiermee had hij een heel eenvoudige manier gevonden om zijn gedachten en ergernissen terug te brengen naar kleine begrijpelijke stapjes. Begrijpelijk voor zijn collega’s en begrijpelijk voor anderen.

’s Avonds heb ik het mijn vrouw verteld.
Ik ben blij met Lean en de A3 methode.
En ik ben trots op Edo.

Veel succes met je proces! Philip van Londen www.getlean.nl


>>> 
KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

—————————————

Anderen lezen ook:
Twee misverstanden over Lean
De 5 principes en stappen naar succes met Lean management
Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?

—————————————

Tags: , , ,


%d bloggers op de volgende wijze: