Veranderen in je bedrijf door gezonde onrust?

In het vorige artikel kun je lezen wanneer het beste moment is om te vernieuwen voor een ondernemer? En welke timing je moet hebben om succesvol te zijn? De vraag is natuurlijk nog hoe je als ondernemer de verandering een handje helpt. 

Op tijd zijn, betekent dat je gemotiveerde mensen hebt
Als je op tijd bent, verliezen mensen hun natuurlijke weerstand tegen verandering. Andere prioriteiten zorgen er voor dat ze makkelijker meegaan. Ook je klanten zijn toe aan ‘iets nieuws.’ Dat kan hogere kwaliteit zijn. Betere service. Meer producten of juist minder. Een scherpere prijs waarbij je nog steeds winst maakt. Of gewoon een nieuw product.

Helpen om het te laten kraken
Een belangrijke aanjager voor vernieuwing is de crisis. Wat ik wel zie bij ondernemers is dat ze hun mensen niet willen ‘belasten’ met ‘zwaar weer’. Of met de zorgen waar ze van vinden dat ze die als ondernemer eerst zelf moeten oplossen. Juist het delen van deze zorgen kan bij je mensen een flinke mentale zwieper betekenen. Die zwieper zorgt er voor dat mensen gaan zien dat er nu echt iets moet gebeuren. Je ziet ondernemers wel wachten tot 5 voor 12 om met ‘slecht nieuws’ te komen. Dan zijn ze echter vaak te laat. Want de vernieuwing en verandering heeft tijd nodig en investeringen waar dan geen budget meer voor is.

Bang voor onrust
Maar ik wil geen onrust in het bedrijf. Ik wil dat iedereen lekker in zijn vel zit. Dat is logisch. Die onrust zit er toch aan te komen. Of die is er al door de crisis. Dus willen we mensen ook helpen met een oplossing. En dat is waar veranderen & vernieuwen voor bedoeld is. Een oplossing en verbetering van resultaten. Precies op tijd. Niet te vroeg en niet te laat.

Kijk maar naar deze video van Harvard Business over ‘groeien door gezonde onrust.’ De les is als je geld hebt, vind je wel een manier om het uit te geven. En dat kan anders. Door verspillingen weg te werken.

In de praktijk
Een mooi hulpmiddel om verandering op ‘de werkvloer’ (rotwoord eigenlijk) in gang te zetten is het wegwerken van verspillingen. Als je dat met mensen gaat doen komen ze er achter hoeveel tijd en geld ze eigenlijk verspillen. Dat doet niemand graag. Vooral in deze tijd waarin overwerken of werkdruk normaal is geworden. Dat maakt ze onrustig éntegelijkertijd ook gemotiveerd om te vernieuwen & verbeteren.

Een voorbeeld
Laatst was ik bij een bedrijf waar een ochtendje meten liet zien dat sommige medewerkers slechts 30% van de tijd bezig waren met werk waar hun klanten voor willen betalen. 70% van de tijd waren zij bezig met allerlei geregel en gedoe waar geen klantwaarde in zit. Zij werkten heel hard aan de verkeerde dingen. Heel veel verspilling dus. En nu denk je waarschijnlijk dat dit een heel slecht bedrijf is. Nou nee. Integendeel. Dit bedrijf doet het goed in een moeilijke markt.

Verspillingen laten zien, helpt om te veranderen
Ga zelf eens kijken en meten in je eigen bedrijf. Hoeveel tijd zijn mensen bezig met onnodig overleggen? Het zoeken naar spullen en informatie? Het oplossen van fouten? Het kriskras verplaatsen van dingen? De meeste mensen schrikken hier van. Omdat ze te weten komen wat ze verspillen, worden ze onrustig. Dit is heel positief want dit is het begin van een positieve verandering. En hiermee kun in je bedrijf een enorm verschil maken.

Veel succes! Philip van Londen www.getlean.nl

—————————————

Andere ondernemers lezen ook:
Hoe zorg je er voor dat veranderen in je bedrijf makkelijk gaat?
Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?
Ondernemer? Groei onvoorstelbaar!


>>> 
KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,