Beste moment om te veranderen & vernieuwen?

Wanneer is het tijd om te vernieuwen voor een ondernemer? Welke timing moet je hebben om succesvol te zijn? Waar moet je rekening mee houden.

Een goed voorbeeld is Apple. Jarenlang zijn zij in staat geweest om precies op tijd te zijn met hun vernieuwingen. Na het overlijden van Steve Jobs dreigen zij achterop te raken. De verkoop van hun laatste producten gaat nog steeds goed. Maar je merkt ook dat de klanten van Apple teleurgesteld raken bij nieuwe releases. ‘Is dit alles? Ik had meer verwacht,’ hoor je dan.

Wie bepalen wanneer het tijd is?
Dat weten je mensen en je klanten. Dat is het moment voordat je klanten weglopen. Dus moet je het ze vragen! Dat is ook het moment vlak voordat je mensen hun grenzen tegenkomen. Dan beginnen ze er ‘genoeg van te krijgen.’ Nog niet ´schoon genoeg.´ Want dan ben je te laat.

Nieuw MKB programma 2013

Waarom deze benadering van vernieuwing?
Omdat uit de praktijk het volgende blijkt: bij de grootste groep mensen verdwijnt hun natuurlijke weerstand tegen verandering wanneer zij tegen hun eigen grenzen aanlopen. Dan begint je mentale systeem te piepen en te kraken.

Wanneer begint het dan te piepen en kraken?
Dat kan verschillende oorzaken hebben en ligt er aan wat voor mensen je in huis hebt. Je mensen kunnen gaan piepen als ze te weinig uitdaging hebben. Je mensen kunnen onrustig worden als ze zien dat er minder orders binnenkomen. Als het te rustig is, worden zij onrustig. Jij als ondernemer hebt die intuïtie waarmee je dit feilloos aanvoelt! Jij kent dat gevoel van onrust heel goed. Daar moet je als ondernemer gebruik van maken.

Smeerolie voor verandering
Wij mensen houden niet van dat gepiep en gekraak en gaan dan zelf op zoek naar nieuwe smeerolie. We zoeken een nieuwe oplossing. En dit is de beste aanjager voor verandering: mensen zijn dan uit zichzelf gemotiveerd en je hoeft er niet meer aan te sleuren en trekken.

De kunst is: één stapje eerder zijn
Niet te vroeg want dan kost het heel veel energie voordat je op gang komt. Wel vroeg genoeg om op tijd te zijn voor de andere groep. Welke andere groep? We hebben ze al genoemd. Dat zijn je klanten. De grote groep klanten die je wil bereiken met je vernieuwing. Om terug te komen op Apple: ik denk dat Apple nog net op tijd is als ze nu met iets nieuws komen. Als ze te lang wachten maken ze het verschil niet meer in de markt. En dat is de belangrijkste reden om op tijd te vernieuwen.

Hoe denken jouw klanten hier over? En hoe staat jouw bedrijf er voor?
Als we hier goed naar luisteren zijn wij ook precies op tijd

Philip van Londen  www.getlean.nl


>>> 
KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

———————————————–
Anderen lezen ook:
Hoe zorg je er voor dat veranderen in je bedrijf makkelijk gaat?
Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?
Ondernemer? Groei onvoorstelbaar!

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,