Van hier tot de maan en verder? Groei onvoorstelbaar!

Wil je meer bereiken dan je je voor kunt stellen?

Vraag je je soms af waarom targets niet gehaald worden? En hoe anderen soms resultaten bereiken die niemand had verwacht? Wil je weten hoe dat komt? Wil je vernieuwen en daarmee meer bereiken dan je voor mogelijk houdt?

Als je écht gaat vernieuwen weet je niet waar het eindigt. Daarom heeft targets stellen geen zin. Dit werkt zelfs averechts. Want wat zijn je targets als ze nieuw zijn? Kun je iets ‘nieuws’ vooraf al bepalen? Dan is het toch niet nieuw meer? Er is een heel bekend experiment waarin kinderen beter zijn dan CEO’s. Dat komt omdat zij minder bakkeleien over targets en wat ze moeten bereiken. Die kinderen blijken veel sneller in het maken van prototypes. Kinderen worden daardoor sneller beter. Vernieuwen is eigenlijk kinderspel …. In een volgend blog lees je hier meer over!

De meeste managers, die streven naar verbetering, zijn gewend om te werken met targets. Mensen doen dit omdat ze denken dat scherp gestelde doelen tot meer resultaten leiden. En dat is dan juist niet zo.

De verbeeldingskracht voorbij

Gooi geen creativiteit weg
Het simpele inzicht is dat je met harde targets, in de vernieuwing, een stap overslaat. Je begint met een vastgesteld einddoel in zicht. Dit einddoel wordt al snel leidend in het gedrag van mensen. Ook in je eigen gedrag. Je maakt hierdoor minder gebruik van de creatieve kracht van medewerkers en er vindt uiteindelijk geen echte vernieuwing plaats. Dat is de stap die je overslaat. Of erger nog het kan weerstand bij je oproepen. Je wordt namelijk beperkt door een einddoel in zicht. Als je geen target hebt, moet je namelijk niks meer. Je krijgt wel ruimte en vrijheid om van alles te mogen. Dit is een heel krachtig psychologisch principe.

Test je voorstellingsvermogen
Eén eenvoudig voorbeeld om het voorstellingsvermogen van mensen toe te lichten: Stel, ik geef je een A4tje en je vouwt dat dubbel. En dat doe je nog 49 keer. In totaal 50 keer dus. Hoe dik denk je dat de stapel papier dan is? De meeste mensen doen dit in gedachten en denken dan ongeveer bij de dikte van een telefoonboek te komen. Sommigen denken wat verder en denken dat dit wel eens een paar meter papier kan worden.

In werkelijkheid zou de stapel papier zelfs zo hoog zijn als de afstand van de aarde tot de zon. Dat is 150 miljoen kilometer! Veel hoger dan ik zelf dacht toen ik dit voorgelegd kreeg. Onvoorstelbaar veel hoger en dit laat de beperking zien die je eigen denken of verbeelding je op kan leggen.**

Zonder targets meer succes!
Zo werkt het ook met harde targets. Doelen die je explicitiet stelt liggen altijd binnen je denkkader. Je doet er nog een schepje bovenop om boven jezelf uit te stijgen en zie daar: volgend jaar 200% winststijging. En eigenlijk vind je het al moeilijk om je dat voor te stellen. Het voorbeeld geeft aan dat exponentiële ontwikkeling (het stapelen van papier in dit geval) verder gaat dan zo denken. En zelfs verder dan verbeeldingskracht. Dus wil onvoorstelbaar succes? Stel dan geen harde targets.

In een ander artikel kun je nog meer tips vinden. Zo laat ik zien hoe ik op deze manier een marathon liep in een goede tijd. Verder en sneller dan ik ooit gedacht had! Lees dit blog hier

Hopelijk helpt dit blog je om meer te groeien en problemen in je bedrijf op te lossen. Heb je zelf ervaring met problemen met groei en verandering in je bedrijf? Ik hoor het graag. 

Veel succes!

Philip van Londen  
www.getlean.nl


>>> 
KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

—————————————

Anderen lezen ook:

Hoe zorg je er voor dat veranderen in je bedrijf makkelijk gaat?
Verander je bedrijf door gezonde onrust
Mathieu Weggeman over turfsmurfen, vinkvee en spreadsheetfundamentalisten

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,