Hoe zorg je er voor dat veranderen in je bedrijf makkelijk gaat?

Verspillingen (en het voorkomen ervan) zijn de aanjager tot veranderen. Niemand vind het fijn om voor “Jan Piet Snot” te werken. Je vindt het toch fijn als je werk resultaat oplevert? Dus als je verspillingen wegwerkt heeft iedereen er iets aan. Jij, je collega’s, medewerkers en klanten. Dat is de eerste manier waarop veranderen gemakkelijker gaat: door verspillingen weg te werken. Dit hoort bij het derde principe van LEAN werken.

Bij veel bedrijven geldt dit plaatje:
Verspillingen Lean

Zo ziet een gemiddeld bedrijf er uit. Slechts 33% van de tijd ben je bezig met ‘echte’ dienstverlening of productie. De rest van de tijd doe je dingen die nou eenmaal moeten. Dat kan bijvoorbeeld zijn vanwege regelgeving. Of omdat er allerlei administratie bij komt kijken. Omdat de organisatie niet zo handig ingericht is als je zou willen. Of omdat je moet zoeken naar dingen die je nodig hebt. Dan ben je dus aan het verspillen.

Probeer niet beter te doen wat al goed gaat
Daar komt dan nog iets bij. De meeste mensen die willen veranderen of verbeteren doen het volgende. Zij gaan heel hard aan de slag met wat al goed gaat. In de praktijk betekent dit meestal extra werkdruk of overwerken. Want de verspillingen blijven bestaan. Je hebt dus eigenlijk niet echt de ruimte voor deze verbeteringen. En dit geeft weerstand. Daarom willen mensen niet graag verbeteren als ze daar zoveel extra voor moeten doen. Dit is de tweede reden dat veranderen door verspillingen weg te werken makkelijker gaat. Beter dan je richten op wat al goed gaat.

Het lastigste bij het wegwerken van verspillingen is nog wel het laten. Het niet doen. Veel verspillingen zijn ingesleten gewoontes. Mensen doen dingen omdat dat nou eenmaal zo hoort. Ze doen die dingen omdat ze dat normaal vinden.

Het echte verschil maken? Werken aan je bedrijfscultuur!
Hier komt het stuk sociale innovatie om de hoek kijken. Het echte verschil maak je door te werken aan een nieuwe bedrijfscultuur. Dit doe je door het gedrag van mensen bij te slijpen. En hoe doe je dat dan? Door ze inzicht te geven in wat waardevolle activiteiten zijn voor de klant en wat niet:

Verbeteren en Bedrijfscultuur

Weten mensen op de werkvloer op de werkvloer ook wat hun werk voor de klant betekent? Dat begint met luisteren, begrijpen en kijken waar medewerkers in de uitvoering van het dagelijkse werk tegenaan lopen. En dat is een heel andere dynamiek dan het gesprek met de directie met een omzet- of kostenprobleem. Het gaat dan over klanten en hoe het werk leuker en makkelijker wordt. Van overleven naar beleven. De derde reden dat veranderen op deze manier makkelijker gaat.

Zo krijg je meer rust en de ruimte om je business echt te verbeteren.

Dit kennisartikel is ontstaan in cocreatie tussen

Arthur Popping : http://www.poppingconsulting.nl/
Philip van Londen : http://www.getlean.nl/

Zij helpen mensen met het verbeteren door sociale innovatie.

Hopelijk helpt dit blog je om problemen in je bedrijf effectief op te lossen. Laat het me weten!?

Veel succes! Philip van Londen www.getlean.nl


>>> 
KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

—————————————

Anderen lezen ook:
Vier krachtige principes voor betere business?
Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?
Ondernemer? Groei onvoorstelbaar!

—————————————

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 Reacties to “Hoe zorg je er voor dat veranderen in je bedrijf makkelijk gaat?”

  1. De passie voorbij? « Maak het Verschil Says:

    […] Eén van de nieuwe initiatieven die dankzij de vragen van andere ondernemers in 2013 beschikbaar komt, is een serie video’s om bedrijven te helpen ook het verschil te maken.  […]

  2. Ik STOP met Sociale Innovatie « Maak het Verschil Says:

    […] Eén van de nieuwe initiatieven die dankzij de vragen van andere ondernemers in 2013 beschikbaar komt, is een serie video’s om bedrijven te helpen ook het verschil te maken.  […]

Reacties zijn gesloten.