Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?

Waarom gaan Apple producten als zoete broodjes over de toonbank? Waarom zijn mensen bereid om weken te wachten op een nieuwe Apple tablet terwijl ze een tablet van een ander merk zo in de winkel kunnen halen? Hoe komt het dat sommige mensen ondanks crisis en andere tegenslag toch succesvol blijven?

Dit artikel geeft je inzicht in de werkelijke drijfveren van mensen.
Weet jij wat iedereen doet als niemand kijkt?
Lees snel verder:

‘Why’, ‘How’ en ‘What’
Op internet staat een filmpje (zie onder) dat al miljoenen keren is bekeken. Het is geen populaire videoclip of sportblooper, maar een video over strategie in bedrijven. In deze video van Simon Sinek kun je zien waarom mensen succesvol zijn. Het maakt duidelijk hoe je op een andere manier naar je bedrijf kunt kijken.

Als je op deze manier werkt, maak je betere keuzes, ben je effectiever. Én zorg je voor meer inspiratie! Het gaat over je ‘Why’, ‘How’ en ‘What’. Ik pas dit nu een jaar of twee toe en zie dat klanten meer succes krijgen met deze denkwijze.

Why, How & What

Hoe gaat het vaak?
Verplaats je eens in een ondernemer: doorgaans weet je goed welke producten of diensten je levert. Het is je volstrekt duidelijk wat de kwaliteit van deze producten is of zou moeten zijn. Je kent ook de toegevoegde waarde van je product. Je streeft er naar de beste prijs kwaliteitsverhouding te leveren. Klanten vragen om een scherpe prijs en daar werk je hard aan met een gezonde winstmarge.

Waar draait het om? (Why)
En toch merk je ook dat de prijs als het er op aankomt niet altijd doorslaggevend is. Hoe werkt dat dan? Kwaliteit? Soms! Maar er speelt iets anders. Iets dat ongrijpbaar lijkt, maar dat niet ongrijpbaar is: mensen kopen uit overtuiging! Omdat ze ergens in geloven. Dat is precies de reden dat ‘dure’ Apple producten als zoete broodjes over de toonbank gaan. Apple producten worden gemaakt vanuit een overtuiging die ze aantrekkelijk maakt.

Wat? Mensen kopen uit overtuiging? (Why)
Ja inderdaad. Als mensen overtuigd zijn én in jou, je bedrijf én je product geloven dan kopen ze het. En in die volgorde! Klinkt vreemd, maar het werkt echt zo. Als ze alleen de kwaliteit van je product kennen, zijn mensen een stuk voorzichtiger met de aanschaf. Als ze geloven in je bedrijf kopen ze al eerder. Als ze geloven in jou en je mensen dan bereik je hen.

Hoe werkt dat dan? (How)
Dé manier om mensen in je te laten geloven is door ze mee te nemen in je échte overtuiging.
Dit noem je jouw ‘Why’. Zorg dat je weet waarom je iets doet. Waarom je met jouw bedrijf jouw producten maakt. Waarom je steeds weer ’s ochtends je bed uitkomt en een stapje extra zet. Waarom je je vrouw, man of kinderen thuis soms teleurstelt.

Als je dat weet kun je mensen meenemen en gaan ze voor wat jij gelooft! Zorg dat je dit helder krijgt en straal dit uit. Praat erover. Laat mensen in je bedrijf weten wat het is. Praat er met klanten over. Krijg zo loyale medewerkers en klanten.

Vind én houd de balans (How)
Om jouw ‘Why’ echt te laten zijn, heb je balans nodig. Het gaat na het waarom ook over hoe je dat doet. Hoe je je ‘Why’ tot leven laat komen én hoe je daarin volhardt. Dat is een kwestie van doen en keuzes maken. Keuzes die eenvoudiger zijn nu je echt weet waarom je iets doet. Dat wil echter niet altijd meer zeggen dat ze altijd makkelijker worden. Als je je ‘Why’ als mens of bedrijf kent, is er geen ontsnappen meer aan. Dit gaat bepalen hoe je de dingen doet. Dit is je ‘How’ en bepaalt steeds meer je acties.

Sneller en effectiever in je keuzes (What)
Je volharding leidt tot resultaten en meer effectiviteit. Door je heldere keuzes bepaal je steeds beter en effectiever wat je doet. Je ziet het steeds meer terugkeren in je producten of diensten als je zo blijft werken. Je krijgt consistentie en herkenbaarheid in je aanbod. Je hoort dit ook terug van klanten en medewerkers.

Je klanten weten bij voorbaat al wat ze aan je producten hebben. Ze weten dit omdat ze:

– Geloven in jou en je bedrijf: ‘Why’.
– Ze begrijpen hoe je het doet: ‘How’
– Ėn nu weten echt wat ze bij je krijgen: ‘What’

Kijk ook deze video! Je klanten en medewerkers zullen je dankbaar zijn. Effectieve ondernemers begrijpen de betekenis van hun ‘Why’ en passen dit toe:


Wil je ook werken vanuit inspiratie? Gebruik dan deze effectieve methode. Zo zorg je voor meer energie, duidelijkere communicatie en meer helderheid. Bij jezelf, binnen je team en binnen je organisatie.

Ook geïnspireerd werken?
Neem nu contact op met Philip van Londen

Get Lean in 2 seconden?
Bel snel Philip van Londen
Certified Lean Black Belt (IASSC)
www.getlean.nl

———————————————————

Populaire artikelen:
Hoe zorg je er voor dat veranderen in je bedrijf makkelijk gaat? 
Ondernemer: verander je bedrijf door gezonde onrust 
Ondernemer? Groei onvoorstelbaar!

Tags: , , , , , , , ,