Stap 4 – Oplossingen – Sociale Innovatie

We komen nu aan bij stap vier van de zeven stappen uit de blog serie. Oplossingen! Hieronder vind je ook een beschrijving waarmee je een programma samenstelt om oplossingen te testen. Morgen kun je het eerste blog lezen van een aantal oplossingen uit de praktijk.

Je zult zien dat, hoewel de oplossingen soms uiteenlopen, er wel een duidelijke rode draad is. Deze rode draad noem ik klantwaarde. Klantwaarde is eigenlijk overal van toepassing in sociale innovatie. Vooral in tijden van crisis en schaarste is klantwaarde datgene waarmee je de beste resultaten bereikt.

Klantwaarde kan de waarde voor je commerciële klant zijn, maar ook voor je patiënt.

Waar hecht je patiënt waarde aan?

Waar wil je klant écht (of zelfs graag) voor betalen?

Hoor jij een klant wel eens zeggen: “Als ik daar toch eens vanaf zou zijn?” Nou dan spits ik mijn oren! Negen van de tien keer komt er dan iets waar je verder mee komt.

Gek genoeg krijg je bij deze focus vaak de meest innovatieve oplossingen. Sommige oplossingen zijn daarbij verbazingwekkend eenvoudig. In de komende voorbeelden zul je dit zien:

Voorbeeld 1: De radioloog komt naar u toe deze zomer …
Voorbeeld 2: Volgt

Klantwaarde

Programma voor oplossingen
Alle ideeën en meetbare doelen worden samengevat in een programma. Hierbij is het belangrijk dat iedereen zich committeert aan het programma. Het is niet erg als je daar ongemakkelijke gevoelens bij hebt. Dat hoort er bij. Tot nu toe was het nog bedenken en hoefde je nog niets. Hierna gaan we echt aan de slag. En hoewel vernieuwen energie geeft is het soms ook erg spannend. Vertrouw er op dat je de eerste 3 fasen grondig hebt uitgevoerd. Vertrouw er ook op dat je als team veel meer aan kan dan je denkt juist omdat het nieuw is.

De voorgestelde oplossingen zijn nu concreet geformuleerde doelen. Deze zijn meetbaar en gaan over gedrag. Er staat dus hoe vaak je wanneer iets gaat doen, of hoe vaak je juist iets niet gaat doen. Als je in de zorg te weinig tijd hebt, heb je misschien wel samen afgesproken om alleen nog die zorg te leveren die de patiënt vraagt en niet meer de zorg die jij denkt dat de patiënt nodig heeft.

Veel succes met je proces!

Philip van Londen www.getlean.nl


>>> 
KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

—————————————
Anderen lezen ook:
Hoe zorg je er voor dat veranderen in je bedrijf makkelijk gaat?
Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?
Ondernemer? Groei onvoorstelbaar!