Stap 3: Effectieve meetbare doelstellingen

Waardoor worden realistische meetbare doelstellingen niet gehaald? Terwijl je op andere momenten resultaten boekte die je niet verwachtte? Wat zijn essentiële kenmerken van krachtige doelstellingen?

Na deze pagina weet je hoe je goede meetbare doelstellingen maakt. Die maken de kans groter dat je ze haalt. Zijn fijner om mee te werken en een stuk praktischer.

SMART is niet zo slim
Wat wel werkt is meetbare doelen in termen van gedrag opstellen. Het is voor sociale innovatie essentieel om dit niet SMART te doen met harde targets. We zijn nog niet toe aan resultaten. Dit klinkt tegenstrijdig maar is het niet. We willen vernieuwen en dat brengt onzekerheid met zich mee. We zijn bezig met sociale innovatie en veel is nog niet duidelijk. Als je de druk van resultaten op je schouders krijgt, terwijl je nog niet precies weet hoe je iets kunt bereiken, dan ga je als team alle kanten op en boek je juist minder resultaat.

Hoe gaan we het dan wel doen?
We gaan van de resultaten naar de manier waarop we iets bereiken. Iets dus en niet hoeveel. Iets kan zijn. Meer klanten, hogere omzet, meer nieuwe producten, een internationale afzetmarkt, minder tijd met papieren invullen kwijt zijn, sneller klaar zijn met opdrachten enz.

meetbare doelstellingen sociale innovatie en resultaat

We kijken terug naar stap 1 en stap 2. Wat was het eerste echte probleem en welk idee hoort daarbij? De aanleiding was bijvoorbeeld:”Ik heb als MKB directeur te weinig tijd en we hebben een slechte financiële positie.” Het echte probleem is dat we daardoor afhankelijk zijn van een paar grote klanten die het goed met de directeur kunnen vinden. De directeur doet alle klantcontacten! Het idee is dat als medewerkers met kleinere klanten aan de slag gaan dat de directeur meer tijd krijgt, medewerkers een bijdrage aan sales gaan leveren en zo de omzet extra stijgt.

Let op: het meetbare doel is dus niet een omzet-target vastleggen per medewerker. Het zou wel kunnen zijn dat jullie samen afspreken dat een medewerker iedere dag gedurende één week een klant belt. In dat gesprek praten zij over de dienstverlening en of die verbeterd kan worden. Ik ga er in dit voorbeeld van uit dat dit nieuw is en dat je bij stap 2 op dit idee bent gekomen.

Toepassen op besparen
Nog een doel dat te rigide en te SMART is: wij willen als organisatie wekelijks €10.000,- besparen. Dit zie ik gebeuren in de zorg als er bezuinigd moet worden. De interessantere vraag is: hoe gaan we dit doen? Bijvoorbeeld door huidige verspillingen in kaart te brengen. Het is veel effectiever om iedere medewerker wekelijks een andere verspilling te laten ontdekken. En om er maandelijks minstens twee samen op te lossen onafhankelijk van de waarde. Op lange termijn ga je dan de gewoonte ontwikkelen om op een ‘gezonde’ manier te besparen. Dat levert pas echt veel op.

Meetbaar, Actief en Persoonlijk
Deze methode noem je de MAP methodiek. Meetbaar, Actief en Persoonlijk. Deze methode ken ik van Ben Tiggelaar. Hij zegt hier over het volgende: “Alleen al het vertalen van doelen naar gedrag vergroot de kans dat we deze doelen halen met ruim 1150%, zo blijkt uit onderzoek van psycholoog John Norcross.”
Lees ook dit artikel over de MAP methode


Gebruik ook deze eenvoudige en effectieve methode. Zo zorg je snel voor meer resultaat. Met minder moeite. Bij jezelf, binnen je team of binnen je organisatie. Ik pas deze aanpak succesvol toe in veranderprojecten met Lean.

Neem nu contact op met Philip van Londen

Get Lean in 2 seconden?
Bel snel Philip van Londen
Certified Lean Black Belt (IASSC)
www.getlean.nl

—————————————

Anderen lazen ook:
Hoe zorg je er voor dat veranderen in je bedrijf makkelijk gaat?
Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?
Ondernemer? Groei onvoorstelbaar!

—————————————

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,

Eén reactie to “Stap 3: Effectieve meetbare doelstellingen”

  1. Stap 3: Effectieve meetbare doelstellingen | In diensten? Innovatieve diensten!! | Scoop.it Says:

    […] Herken je de situatie dat je mooie meetbare doelstellingen had geformuleerd en ze niet haalde? En herken je ook het omgekeerde dat je betere resultaten boekte dan de doelen die je stelde? Dit heeft…  […]

Reacties zijn gesloten.