Stap 1: van Aanleiding naar Probleem

Waarom begin je vaak verwachtingsvol aan iets nieuws raken mensen meteen verstrikt in de nieuwigheid, onduidelijkheden en problemen. Wat gaan we nou precies doen? Wat is een duidelijk antwoord?

De vragen hieronder geven een haarscherpe richting aan.
Hiermee zorg je voor een sterkere start en beter eindresultaat.

Dit zijn belangrijke vragen in de eerste fase:

Weet je waar het door komt?
In de eerste stap ga je de aanleiding voor sociale innovatie bekijken. Een belangrijke stap. Algemene aanleidingen bekijk je eerst. Zoals de crisis of een onverwachte omzetdaling. In de zorg is bijvoorbeeld de vergrijzing een belangrijke aanleiding om te willen veranderen. Vraag je af waar het door komt dat je interesse gewekt is voor sociale innovatie. Het kan ook zijn dat je een interessant artikel hebt gelezen dat je aan het denken heeft gezet.

van Aanleiding naar Probleem

Waar zit de pijn?
Specificeer deze aanleiding en kijk waar de echte problemen en knelpunten zitten. Hier bedoel ik mee. Ga op zoek naar de knelpunten achter de problemen. Te weinig geld wordt bijvoorbeeld vaak als probleem genoemd. Ik draai dat graag om. Wat zou je willen doen als je de financiële middelen wel had? En waarom lukt dat niet op een andere manier? Vraag je af waar de pijn zit. Dit maakt je probleem duidelijker dan wanneer het algemeen is.

Sociale Innovatie gaat over mensen en gedrag. Mensen komen vooral in beweging wanneer zij pijn voelen. Deze pijnpunten helder krijgen is één van de meest waardevolle dingen die je kunt doen op dit moment. Het gaat je het meeste opleveren als je dit goed in beeld hebt zodat je hier ook echt mee aan de slag kunt.
Lees hiervoor ook: Artikel – Waarom problemen zoveel opleveren?

WAARSCHUWING: zorg er voor dat je zo min mogelijk met oplossingen bezig bent in deze fase. Als je die al had was je hier niet mee bezig. Soms zie ik mensen oplossingen bedenken om zo snel mogelijk van het ongemakkelijke gevoel af te zijn die bij dit begin hoort. Ongeduldig zijn hoort hier ook bij.

Interviews en workshop
Bij een groter traject voer ik vaak een aantal interviews. Hierin ontdek je snel de zorgen en verwachtingen die tot specifieke vragen en problemen leiden. Naar deze knelpunten ben je op zoek. Als afsluiting volgt een workshop om de knelpunten goed te omschrijven in een probleemstelling.

Wil je ook een hogere effectiviteit?
Makkelijker werken en meer klantwaarde?
Neem nu contact op met Philip van Londen

Get Lean in 2 seconden?
Bel snel Philip van Londen
Certified Lean Black Belt (IASSC)
www.getlean.nl

—————————————
Anderen lezen ook:

Dé 5 principes van Lean Management
Van hier tot de maan en verder

Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?

 

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,