7 stappen naar resultaat met Sociale Innovatie

Van mislukking naar resultaat
De meeste verandertrajecten mislukken.
En hoe komt dat?

Omdat veranderen vervelend is. Daar kun je iets aan doen. Zou het niet veel beter zijn wanneer een project energie oplevert in plaats van een periode vol weerstand en getouwtrek zonder resultaat. Om je te helpen dit te verbeteren, publiceer ik deze blogs.

De 7 stappen in een natuurlijke spiraal

In een ander artikel ‘Innovatie het verschil tussen veranderen & vernieuwen’ vertel ik ook over weerstanden bij veranderen. Wanneer je een veranderingstraject als vernieuwing oppakt en hierbij het “sociale” stuk nadrukkelijk meeneemt. Wanneer je dus nadrukkelijk en actief bezig bent met de rol en het gedrag van mensen dan doe je aan sociale innovatie.

Sociale Innovatie is een hele goede manier om meer en vaker resultaat te boeken met verandertrajecten. Het scheelt ontzettend veel als je in beeld hebt welke stappen je (onbewust) zet en welke stappen je moet zetten om dit resultaat te behalen.
In het plaatje hieronder kun je zien welke stappen dat kunnen zijn:

7 stappen naar meer resultaat met sociale innovatie

Overigens is sociale innovatie meer dan alleen veranderen.
Om het duidelijk te houden neem ik dat voor de blogserie als uitgangspunt.

Waarom die vreemde spiraal?
De spiraal die je hier ziet is de Spiraal van Fibonacci. Deze vorm tref je ook aan in de natuur bij varens (uitrollen van het blad) en in de opbouw van een slakkenhuis. Het is een natuurlijk verloop. In eerste instantie moet je je weg zoeken en later in het traject zet je steeds grotere stappen. Dit zie je ook bij sociale innovatie. Ook wordt de spiraal ingesloten door een aantal vierkanten. Bij een traject sociale innovatie zie je deze kaders in de fasering terug.

De spiraal ontspringt in een klein aantal vakjes. Het rommelt in het begin. De ontwikkelingen gaan alle kanten op. De invloed is nog niet groot, maar is wel voelbaar voor je. Het is ook nog niet altijd definieerbaar. Misschien noem je het wel een onderbuikgevoel dat er iets staat te gebeuren.

De 7 stappen met artikelen:
Van Aanleiding naar Probleem
Ideeën? Eerst de nadelen dan de voordelen!
Effectieve meetbare doelen
4 Oplossingen
5 Testen – zie: het belang van pilots
6 Kosten & Baten – goed voor je medewerkers en klanten
7 Winst & Resultaat

Veel succes! Philip van Londen

—————————————
Anderen lezen ook:

Dé 5 principes van Lean Management
Van hier tot de maan en verder

Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?

—————————————
Op zoek naar specifieke Lean kennis?

>>> KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,