Sociale Innovatie ‘überhip’? Do’s and Don’ts


Sociale innovatie wordt vaak ‘überhip’ als een oplossingssprookje gepresenteerd, maar is dat inderdaad het geval? Werkt het wel op deze manier? Is deze “hype” wel zo handig?

Enkele weken geleden benaderde een journalist (Basti Baroncini – P&O Actueel) mij. Of ik mooie voorbeelden kende van sociale innovatie? Liefst zo ‘mediageniek’ mogelijk. Daar moest ik goed over nadenken. Want succesvolle sociale innovatie is vaak een down-to-earth ontwikkeling in je bedrijf. Het begint klein. De groei gaat geleidelijk en op het eerste gezicht lijkt het allemaal niet zo bijzonder. Dat komt later pas.

Jammer dus? Geen hemelbestormende veranderingen in je bedrijf met sociale innovatie? Nee misschien niet gelijk, maar denk maar eens aan de voordelen. Dit betekent dat succesvolle sociale innovatie veel beter bereikbaar is dan je denkt. En makkelijker voor je om mee te beginnen. Dat betekent ook dat je niet totaal ‘om’ hoeft als bedrijf om succesvol te zijn met sociale innovatie.

Geen crashdiëten meer – wel veranderen van levensstijl
Soms doet de manier waarop bedrijven sociale innovatie aanpakken me denken aan van die crashdiëten. Snel afvallen met veel ongemak en daarna weer geleidelijk aankomen en dan nog zwaarder worden dan voor het dieet. Bij sociale innovatie investeren mensen een korte periode ten koste van andere zaken in een project en zijn daarna verbaasd dat resultaten niet bestendig blijken.

Succes Sociale Innovatie
Mijn ervaring is dat je het meeste profiteert van sociale innovatie wanneer je klein en basic begint. Na een crashdieet blijk je meer aan te komen dan voor het dieet omdat veranderingen te drastisch waren en niet in te passen in de dagelijkse levensstijl. Succesvol afslanken betekent juist gezonder leven door geleidelijk kleine aanpassingen. Succes met sociale innovatie bereik je ook op deze manier: kleine verbeteringen in je werk doorvoeren die ook vol te houden zijn zodat je permanente resultaten krijgt.

Geen grote kick-off meeting – wel aansluiting zoeken
Grote kick-off meetings waarin de top van de organisatie beweert dat nu echt alles anders gaat worden, hebben weinig impact. Of erger nog: ze hebben een negatief effect als mensen zich gaan wapenen tegen ophanden zijnde veranderingen die groots zijn aangekondigd. Wat wel werkt is de top van de organisatie die aansluiting maakt bij de werkvloer. Klein beginnen zodat het behapbaar is voor iedereen. Zowel behapbaar voor drukke agenda’s als voor de geleidelijke ontwikkeling van de mindset van mensen.

Leidinggevende? Niet gelijk aan de slag – wel ruimte maken voor vernieuwing
Goede wil en haast gaan vaak hand in hand. Dat betekent dat MKB directeuren of managers onmiddellijk aan de slag gaan om ideeën van medewerkers voor verbeteringen uit te werken. Niet meer doen. Geef mensen vooral ruimte om zelf met deze mogelijkheden voor verbeteringen aan de slag te gaan. Dan duurt het iets langer voor je resultaat hebt, maar dat heeft wel twee voordelen:

Ten eerste: de verbetering ontvouwt zich in het werkproces en de hoofden van de mensen zelf. De verbetering zal daarmee beter aansluiten bij het directe werk. Mensen die de problemen zelf ondervinden en zelf aan verbetering werken, weten het beste waar vooruitgang mogelijk is en hoe die in stand te houden. In het begin is het wel nodig om ze daar bij te helpen. (En het niet voor ze op te lossen)

Ten tweede: de verbetering gaat (sneller) onderdeel uitmaken van de bedrijfscultuur. Genoeg verbeteringen op een rij leiden tot een verbetercultuur en dan krijg je steeds sneller resultaat. Echte successen boek je door verbetering op verbetering te stapelen zodat je grotere problemen kunt overwinnen. Dat is waar je heen wilt. >> lees hier meer over geleidelijk verbeteren (LEAN)

Hopelijk helpt dit je. Laat het me weten als dat zo is. Of als je nog ergens tegen aanloopt?

Veel succes! Philip van Londen

—————————————
Anderen lezen ook:

Dé 5 principes van Lean Management
Van hier tot de maan en verder

Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?

—————————————
Op zoek naar specifieke Lean kennis?

>>> KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,