10 voorbeelden voor Sociale Innovatie in je MKB bedrijf

Hoe haal je het beste uit je mensen? Hoe zorg je er voor dat mensen groeien? Hoe zorg je er voor dat mensen zelf met ideeën komen die goed uitvoerbaar zijn?

In de 10 aanleidingen hieronder krijg je een goed beeld van wat je nodig hebt om werken makkelijker, leuker en effectiever te maken.

De vraag om aanleidingen en voorbeelden voor sociale innovatie keert vaak terug. Daarom heb ik een aantal items uit het magazine verwerkt naar twee artikelen. Hieronder kun je de aanleidingen uitgewerkt voor het MKB terugvinden. In een ander artikel vindt je een overzicht van de 5 principes van Lean & Procesverbetering.  

— TIEN AANLEIDINGEN EN VOORBEELDEN in het MKB —

Sociale Innovatie Klantwaarde in het MKB

Klantgerichtheid
Ons product of dienst verkocht altijd zichzelf. De concurrentie is toegenomen en prijzen staan onder druk. We moeten ons meer gaan richten op de klant. Het is niet meer voldoende om te vertellen hoe goed ons product is. Dit betekent anders en slimmer werken voor ons. Het gaat om de klant draaien. Dit betekent sociale innovatie omdat bijna iedereen in het bedrijf anders moet gaan werken. (De stappen “Klantwaarde en Pull” in het artikel “Lean & Sociale Innovatie – 5 Principes” illustreren deze andere manier van werken)

Logistiek
Ik zou de logistiek van mijn organisatie wel eens aan willen pakken. Ons assortiment is veel te groot. Wij hollen van A naar B om alles op tijd bij de klant te krijgen. Moeten we minder producten gaan voeren? Hoe kunnen we er voor zorgen dat we op dit gebied slimmer gaan werken. Dit is een prachtig voorbeeld van sociale innovatie. (Wil je hier meer over weten? lees dan: “Lean & Sociale Innovatie – 5 Principes“)

Nieuwe businessmodellen
De oorspronkelijke business strategie werkt niet meer. Door de crisis staan bijna alle businessmodellen onder druk. Als je nu niets doet en verandert krijg je het steeds moeilijker. Met een nieuw businessmodel kan het tij wel voor je keren. Het veranderen van je businessmodel betekent meestal andere verhoudingen met medewerkers, klanten en bijvoorbeeld ZZP-ers. Dan heb je te maken met sociale innovatie!

Samenwerkingsstrategie
Je zou als (MKB)bedrijf of instelling op nieuwe manieren willen gaan samenwerken met andere organisaties. De strategie daarvoor moet je laten ontwikkelen. Of de strategie heb je ontwikkeld en moet in je bedrijf echt gaan werken. Dat is ook sociale innovatie.

Aan de slag met sociale media
Overal om je heen is iedereen bezig met sociale media. Twitter, facebook, linkedin. Je hebt er wel eens van gehoord en een account aangemaakt. Er is alleen nog geen samenhang binnen je organisatie. Kan ik er ook iets mee verdienen met die sociale media? Of nieuwe klanten krijgen? Of een betere service leveren aan bestaande klanten? Waarom zou ik dat doen en hoe kan ik dat het beste aanpakken?

Dit zijn allemaal voorbeelden die je met sociale innovatie aan kunt pakken en verbeteren.

Ik ben de baas (niet meer)
Van te voren was alles helder. Ik kende onze organisatie het beste en zorgde dat iedereen wist waar hij aan toe was en het goed had in onze organisatie. Nu is er veel veranderd. Soms zijn medewerkers veel verder dan ik. Door de snelle veranderingen of groei kan ik het niet allemaal meer bijhouden. Hoe kan ik hier beter mee omgaan? Je hebt alleen nieuwe inzichten nodig. Of je moet oude inzichten oppoetsen. Een goed programma om hier mee om te gaan kan je hier bij helpen. 

Marketing
Een mooi voorbeeld is marketing. Stel klanten kwamen tot de crisis altijd wel aanwaaien. Tijden zijn echter veranderd en je moet er hard aan trekken om genoeg klanten te houden. Het zou ideaal zijn als meer mensen of zelfs iedereen in je organisatie daar mee bezig was. Aan de slag dus met marketing. Wel op een nieuwe manier. Dat kan een nieuwe manier van werken zijn die sociale innovatief is. Lees daar in dit artikel meer over.

Cocreatie met klanten
Je hebt ideeën voor nieuwe producten. Je doet niet meer zelf maar werkt actief samen met klanten om dit te doen. Dat is een nieuwe strategie en manier van werken voor je bedrijf . Dit noem je cocreatie. Hierdoor ga je effectiever innoveren. Mede doordat je ontwikkelt tegen lagere kosten. Zo ben je productiever en behaal je een hoger rendement.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Anderen lezen ook:
– Hoe zorg je er voor dat veranderen in je bedrijf makkelijk gaat?
– Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?
– Ondernemer? Groei onvoorstelbaar!
– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Zelfsturende teams
Ik wil dat mijn medewerkers meer verantwoordelijkheid krijgen en nemen. Hoe zorg ik er voor dat medewerkers zelf meer inzicht krijgen in wat ze moeten en kunnen doen? Dit is één van de vormen van sociale innovatie waarmee je het meeste rendement behaalt.

Het nieuwe werken
Wat houdt dit voor mijn bedrijf in. Ik vind het prima als mensen thuis gaan werken. Maar hoe zorg ik er voor dat ze productief blijven. Hoe zorg ik er voor dat het onderlinge contact goed blijft. Hoe zorg ik er voor dat alles goed blijft gaan? Allemaal antwoorden die je vindt met een goede adviseur sociale innovatie.

Hopelijk brengt dit je op ideeën en inspireert het je. Laat je me of dat zo is?  Deze lijst is zeker niet volledig. Ik hoor het ook graag als je een andere ideeën hebt. Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Herken je aanleidingen? Heb je in jouw bedrijf mooie oplossingen gevonden? Loop je nog tegen specifieke problemen aan?


Dus wil je meer bereiken? Gebruik dan de eenvoudige en effectieve Lean methode. Zo zorg je snel voor meer resultaat. Met minder moeite. Bij jezelf, binnen je team of binnen je organisatie. Ik pas deze aanpak succesvol toe in veranderprojecten met Lean.

Wil je ook een hogere effectiviteit?
Makkelijker werken en meer bereiken?
Neem nu contact op met Philip van Londen

Get Lean in 2 seconden?
Bel snel Philip van Londen
Certified Lean Black Belt (IASSC)
www.getlean.nl

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,