De 5 principes van LEAN (Sociale Innovatie)

Waarom lopen veel mensen onnodig achter de feiten aan? Hoe komt het dat je vaak de eenvoudigste oplossingen over het hoofd ziet? Wat is de oorzaak van veel onnodige werkdruk en stress?

Na dit artikel ken je de principes van Lean. Deze principes zijn internationaal erkend door alle experts. Ze staan aan de basis van een leukere, krachtigere en effectievere organisatie.

Praktisch verbeteren
Wanneer je Lean gaat werken, ontwikkel je een praktische manier van werken. Je gaat voortaan anders om met vernieuwing en verbetering in je bedrijf. Dit is een manier van werken die je meer oplevert. Je richt je op alle overbodige werkzaamheden en kosten in je bedrijf. En echt, dat zijn er meer dan je nu denkt.

Ga in een aantal stappen aan de slag:

1) Klantwaarde – Wat vind een klant belangrijk?
Om te beginnen bepaal je eerst wat de klant, burger of patiënt echt belangrijk vindt. Dit noem je de klantwaarde. Waarom vraagt en waarover klaagt je klant? Dat is waar hij wel en niet voor wil betalen. Als je LEAN gaat werken begin je letterlijk bij de klant. Zorg dat je voldoende weet als uitgangspunt. Maak het niet te ingewikkeld.

2) Hoe ga je om met klantwaarde? Breng dit in kaart. (VSM)
Vervolgens ga je kijken wat je allemaal doet om een product te maken of een dienst te leveren voor de klant. Wat doe je allemaal om een patiënt gezond te maken? En wat doe je allemaal waar de patiënt zich niet beter door gaat voelen? Moet de patiënt gegevens soms drie keer invullen en gaat hierbij van balie naar balie?

Of als je een product maakt of een dienst levert? Hoe werkt het bestellen en de aflevering? Doe je echt datgene waar de klant iets aan heeft. Of moet de klant wachten op afstemming tussen afdelingen onderling. Of totdat er een afdeling akkoord geeft?

Je brengt dit letterlijk in kaart met een
WaardeStroomAnalyse (Value Stream Map)

Klantwaarde Waardestroom LEAN Sociale Innovatie

3) Creëer doorstroom van waarde – Ruim op (FLOW)
Stap voor stap ga je alle overbodige activiteiten en verspillingen ‘opruimen.’ Hierdoor zorg je er voor dat alles sneller en effectiever verloopt en hou je ruimte en energie over om je bezig te houden met waar het echt om draait. Het leveren van waarde voor de klant.

Doordat je in de vorige stap het proces letterlijk goed in beeld hebt gebracht, zie je vaak hoe je zaken veel eenvoudiger aan kunt pakken. Ook ontdek je dat het niet effectief is om elke keer opnieuw aan iets te beginnen. Dit is één van de grootste tijdsverspillers. Dingen in één keer afmaken en goed doen heeft hele grote voordelen:

Hierdoor gaat zowel snelheid als kwaliteit omhoog.
Dit vind ik één van de interessantste effecten van Lean:
– het kost minder tijd
– je hebt hogere kwaliteit
– en het kost je minder energie

Als je LEAN werkt doe je dat op zo’n manier dat de waarde die voor je klant hebt als vanzelf door het proces gaat stromen. Het mooie aan deze manier van werken is dat dit een gezamenlijke inspanning is van medewerkers. Zij ervaren hier (zonder uitzondering) meer plezier en vooral betrokkenheid bij hun werk door. Lean mensen noemen dit FLOW.

4) Laat de klantvraag bepalen hoe snel je produceert (PULL)

Dit betekent simpel gezegd dat je pas iets nieuws gaat maken als de klant je er om vraagt. Dus je zet pas de volgende stap als je klant een nieuwe bestelling doet. Dat geldt ook voor je interne klanten! Voorwaarde is natuurlijk wel dat je de vorige stappen op orde hebt en de klant niet nog langer hoeft te wachten. De klant trekt als het ware aan je proces.

LEAN Pull Sociale Innovatie klantwaarde

5) Het houdt nooit meer op – blijf bezig met verbeteren
De tijd die je hierdoor bespaart, gebruik je natuurlijk niet om stil te zitten. Die gebruik je om de eerste stappen steeds opnieuw te doorlopen zodat je steeds sneller, effectiever en plezieriger voor de klant of patiënt kunt werken. En zo komen we bij het laatste onderdeel van de LEAN filosofie:

Blijf bezig met verbeteren en ga steeds opnieuw in gesprek met klanten of patiënten over je leveringen en diensten van dat moment. Je gaat ook aan de slag met leveranciers. Jij bent hun klant en door ze te vertellen over jouw waardebepaling en nieuwe manier van werken breid je de waardeketen uit buiten je organisatie. LEAN is leren van elkaar in de praktijk.

De link met Sociale Innovatie

Uiteindelijk ben je zo voortdurend aan het innoveren. Hier is ook de link met Sociale Innovatie het sterkst. Het gaat continu over verbeteren met klanten door medewerkers. LEAN in de praktijk is echt mensenwerk. Als je verder in dit proces bent, ben je iedere dag bezig met slimmer werken. Je werkt slimmer, niet harder, en doet zoveel mogelijk samen met de klant. Met 2 seconden per dag kun je al geweldige resultaten boeken!

 

Hoe krijg je een hogere effectiviteit?
Makkelijker werken en meer klantwaarde?
Neem nu contact op met Philip van Londen

Get Lean in 2 seconden?
Bel snel Philip van Londen
Certified Lean Black Belt (IASSC)
www.getlean.nl

 

———————-
Anderen lezen ook:

Hoe zorg je er voor dat veranderen in je bedrijf makkelijk gaat?
Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?
Ondernemer? Groei onvoorstelbaar!

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , ,