Baby Steps doen het ‘em

Veranderen is moeilijk en soms vervelend. Vernieuwen klinkt al aantrekkelijker. Dit lukt als je met kleine beetjes verandert. Zo klein dat het geen verandering lijkt: “Baby Steps.” Dit gebruik ik als ik met mensen in een bedrijf aan de slag ga. Gek genoeg gaat de vernieuwing dan vaak het snelst.

Effect bereik je door tijdelijk je gedrag (een beetje) te veranderen en daar aan te werken. Deze (kleine) gedragsveranderingen leiden tot permanente vernieuwing. Dan heb je innovatie. Dit gebruik je als je de Kaizen aanpak gebruikt uit de LEAN filosofie.

Het geheim is sturen op concreet gedrag in plaats van resultaat. Dat is tastbaar en op zeer korte termijn bereikbaar en meetbaar. Het sturen op resultaat, vaak SMART geformuleerd, leidt niet zelden tot het volgende: evaluatieronde na een half jaar … Oh jammer ‘weer’ de targets niet gehaald. Te laat voor je om er nu nog iets aan te doen.

Veranderen & Vernieuwen
In een eerder blog heb ik aangegeven dat innovatie het verschil is tussen veranderen en vernieuwen. Wat bedoel ik hiermee? Na veel reacties bleek ik dit duidelijker te moeten omschrijven. De vernieuwing is het doel op de lange termijn. Echter succesvol innoveren betekent gedragsverandering (en dus niet perce vernieuwing) op korte termijn. Dit kun je meten en gewoon doen. Je kunt jezelf niet zomaar vernieuwen, laat staan een hele bedrijfscultuur. Je kunt wel iets veranderen in je gedrag. Vooral als dat voordelen oplevert zoals geen tijd meer verspillen.

Baby Steps
Motivatie krijg je met kleine veranderingen van gedrag. Niet door grote dat levert weerstand op. Kleine veranderingen zoals je die ook kent op individueel niveau. Overbodige activiteiten staken is een goed voorbeeld. In je bedrijf kun je hier waarschijnlijk de meeste besparingen realiseren op kortere termijn. Bedrijven die dit inzien zijn dan vaak met LEAN management begonnen. Vaak dus door dingen juist niet meer doen. Stoppen met vragen aan een manager hoe je iets op moet lossen. Stoppen met vertellen aan je medewerker hoe die iets op kan lossen.

In het MKB
Naast grotere organisaties kan ook het MKB hier prima mee uit de voeten. Zij hebben vaak minder last van grote organisatiestructuren en interne voorschriften. Verrassend genoeg heb ik het bij een MKB bedrijf ook wel meegemaakt dat er juist voorschriften werden ingevoerd op productie afdelingen. Medewerkers zeiden hiervan na enkele weken al. Goh dit geeft rust en duidelijkheid. Nu kunnen we tenminste gewoon ons werk doen. En leidinggevenden kregen veel meer tijd om naar het beleid te kijken. Een mooie volgende stap zou zijn dat medewerkers hier ook een rol in krijgen. Dat bespaart de ondernemer zelf of management veel tijd.

Gedrag is belangrijker dan resultaat
Sturen op resultaten is dus niet effectief wanneer je iets wil veranderen. Dit levert weerstand op. Bij jezelf en ook bij anderen. Dit werkt niet als je leidinggevende bent en ook niet als je medewerker of voor je klant. Op alle niveaus moet je hier iets mee. Let op wat je doet in plaats van wat je wil bereiken. Dan krijg je gedrags- EN organisatievernieuwing EN resultaat.

Een probaat middel om gedrag te sturen en om dit meetbaar te maken is de MAP methodiek. Zie hier voor een ander blog.

Veel succes! Philip van Londen

—————————————
Anderen lezen ook:

Dé 5 principes van Lean Management
Van hier tot de maan en verder

Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?

—————————————
Op zoek naar specifieke Lean kennis?

>>> KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

Tags: , , , , , , , ,