Sociale Innovatie op de werkvloer: Wat willen we nou echt?

In een eerder blog heb ik mijn favoriete video’s over sociale innovatie genoemd. Hierin zie je wat je met sociale innovatie kunt doen. Je begrijpt hierdoor beter welke problemen je kunt oplossen.

Ik werk er hier nog één voor je uit omdat dit zo concreet is. Hiermee kun je direct aan de slag. De video beschrijft waar wij echt door gemotiveerd worden. Als je dit bij mensen aan weet te spreken, ga je als organisatie echt stappen zetten.

Basis en randvoorwaarden voor motivatie:

-bij eenvoudige taken werkt geld als beloning prima
-geld werkt niet bij complexe taken waarbij conceptuele of creatieve vaardigheden nodig zijn
-dus bij werkvormen waarbij we een hoger niveau aan kennis nodig hebben is meer geld niet effectief
-een randvoorwaarde om ons te motiveren is wel dat we voldoende verdienen (om geen geldzorgen te hebben)

Sociale Innovatie Motivatie - Adviseur

We komen pas echt in beweging:

  • als we een bepaalde mate van autonomie hebben
  • als we iets beheersen en ons kunnen ontwikkelen
  • als we een doel hebben.

– Autonomie
Dit betekent dat je voelt dat je eigen verantwoordelijkheid hebt en die ook krijgt. Hoe meer je zelf kunt bepalen wat je doet om je doelen te bereiken, hoe sterker je motivatie is. Het ontwikkelen van zelfsturende teams op de werkvloer werkt dan ook erg goed.

– Beheersen en ontwikkelen – kennis & kunde
Mastery is de omschrijving in de video. Hierbij hebben we te maken met een schijnbare tegenstelling. Aan de ene kant wil je voldoende in huis hebben om je taken te beheersen. Aan de andere kant hebben mensen ook verschillende behoeften aan uitdaging. Een belangrijk onderdeel dus waar je resultaat mee kunt boeken.

– Een doel
Een doel heb je nodig om iets concreets te hebben om naar toe te kunnen werken. Het gaat ook over zingeving in het werk dat we doen. Hebben we er zelf iets aan. En draagt het iets bij aan de wereld. Dat kan een maatschappelijke bijdrage zijn. Maar ook zoiets als bij Apple. Een product dat in de wereld veel betekenis heeft en waar je graag aan mee wil werken.

Urgentie en Sociale Innovatie

Motivatiebonus: urgentie
Uit ervaring weet ik dat ook urgentie een belangrijke onderdeel van onze motivatie vormt. Als iets urgent & belangrijk genoeg is om niet te laten versloffen ontstaat een duidelijk doel. Dit gebruik ik dan ook expliciet bij sociale innovatie.

Iedereen herkent dit uit eigen ervaring: bedenk maar een spoedgeval in je naaste familie waarbij je weet dat jij de enige bent die kan helpen omdat je ergens goed in bent. Dan laat je al het andere vallen en kom je in actie.

Hoe breng je dit in de praktijk?
Als ik je ondersteun kunnen we het volgende gaan doen: bij sociale innovatie gaan we als eerste op zoek naar de meest urgente en belangrijke zaken die er bij mensen door hun hoofd spelen. Ik gebruik daarvoor een speciale interviewtechniek. Vervolgens gaan we de betekenis van de drie beweegredenen na voor jouw organisatie. Dit gaan we inzetten om de centrale problemen in de organisatie op te lossen.

Dat blijkt een erg effectieve manier om resultaten te boeken.
Wil je dit ook? Neem dan vooral contact op voor advies en ondersteuning.

Veel succes! Philip van Londen

—————————————
Anderen lezen ook:

Dé 5 principes van Lean Management
Van hier tot de maan en verder

Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?

—————————————
Op zoek naar specifieke Lean kennis?

>>> KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

Tags: , , , , , , , , , , , , , , ,