Haal meer uit doelstellingen, het gaat om gedrag (MAP methode – Ben Tiggelaar)

Welk effect hebben doelstellingen op je? Zorgen ze voor hogere effectiviteit? En welke doelstellingen werken wel en welke niet?

In dit artikel lees je aan welke voorwaarden doelstellingen moeten voldoen om effectief te zijn. Vooral als je wilt dat mensen zichzelf gaan overtreffen. In plaats van aan de verwachtingen voldoen …

No more SMART excuses

Harde doelstellingen zijn mooi om een kader te scheppen. Je bereikt er alleen weinig mee. Kijk maar eens terug naar je grootste successen in je verleden. Waren die meestal wel zo voorspelbaar en rechtlijnig? Of waren er onverwachte successen en was de weg er naar toe grilliger dan verwacht? Zit je klant wel te wachten op jouw SMART doelstellingen?

Er is een betere manier om resultaat te boeken dan harde doelstellingen. Dat is de MAP methode. Hierbij werk je aan gedrag in plaats van resultaat. Dan is er ook meer ruimte voor de grilligheid van de weg naar succes. En je slaagkans is vele malen groter.

1150% meer kans op succes
De MAP methode is bekend van Ben Tiggelaar. Hierbij richt je je veel meer op gedrag dan harde resultaten. Dit doe je door uit te zoeken wat je kunt doen. En door vervolgens te bepalen welke concrete activiteiten daar bijhoren. Vervolgens stel je vast hoe vaak je dat gaat doen.

Dit zorgt er voor dat je duidelijk krijgt hoe je resultaten bereikt. En alleen hierdoor al vergroot de kans dat we onze doelen halen met 1150%. Ja elfhonderdvijftig procent volgens Ben Tiggelaar en onderzoek van de psycholoog John Norcross.

Hardlopen als voorbeeld
Stel je bent beginnend hardloper, zoals ik een aantal jaar geleden. Als ik me toen had voorgenomen om een marathon te gaan lopen, had ik waarschijnlijk gedacht: Onmogelijk! Door echter rustig te gaan trainen en met mezelf een aantal minuten per week af te spreken, bleek het veel sneller te gaan dan ik voor mogelijk hield.

Binnen 3 maanden liep ik 10 kilometer in een redelijke tijd, een jaar later een halve en binnen een paar jaar liep ik een hele marathon binnen de 3,5 uur. En ik deed er ook nog kwart-triathlons bij. En ik heb al die tijd zelden tegenzin gehad of het gevoel dat ik er heel hard voor moest werken.

Hoe komt dat dan? De eenvoudige reden was dat ik net zoveel deed als ik aan kon. Niets meer, maar ook niets minder. Want ik hield me wel aan de afspraken die ik met mezelf maakte.

Doelen in termen van prestaties stelde ik wel op korte termijn. Ik keek hoe ik nu presteerde en besloot: volgende maand wil ik zo snel lopen. Of de wedstrijd van zondag wil ik in deze tijd lopen.

Focus en resultaat
Hét voordeel van de MAP methode is dat er focus blijft. Tegenvallende korte termijn resultaten doen er immers niet meer toe. Als je je richt op gedrag en activiteiten blijft het duidelijk wat je te doen staat. Want dat bepaalt je gedachtegang en handelen. De vaak grillige weg naar succes is dan beter begaanbaar. Zo boek je met je bedrijf juist meer resultaat en behaal je je doelen sneller.

Het probleem met harde doelstellingen is dat ze begrenzend werken. Stel je voor dat ik van te voren het doel had gehad om de marathon binnen 3,5 uur te lopen. Dan was ik waarschijnlijk geblesseerd geraakt of misschien nooit van de bank af gekomen….

Doelstellingen werken vooral begrenzend wanneer het opgelegde verplichtingen zijn. Daarom maak je gebruik van deze techniek waarmee je doelstellingen omzet in acties. Dit bevordert het doorbreken van gewoontes en geeft je energie.

Hoe gebruik je de MAP methode?
De afkorting MAP staat voor: MEETBAAR, ACTIEF en PERSOONLIJK. In het hardloopvoorbeeld: ik spreek met mezelf of de trainer af dat ik die week 90 minuten ga hardlopen verdeeld over 3 trainingen. Ongeacht het resultaat. Met als voorwaarde dat ik geen pijntjes voel die op blessures kunnen duiden. MEETBAAR is (90 minuten totaal en 3 trainingen). ACTIEF is hier heel letterlijk gaan hardlopen. En PERSOONLIJK is dat ik het zelf afspreek en doe.

Dit is dus geen doelloos ronddwalen. Het is ook niet zo dat je er niets voor hoeft te doen. Het is wel zo dat het veel makkelijker wordt. Je zult ook makkelijker tegenslag overwinnen omdat het niet meer direct tot resultaat hoeft te leiden. Het overall resultaat zal in die periode echter groter zijn.


Gebruik ook deze eenvoudige en effectieve methode. Zo zorg je snel voor meer resultaat. Met minder moeite. Bij jezelf, binnen je team of binnen je organisatie. Ik pas deze aanpak succesvol toe in veranderprojecten met Lean.

Neem nu contact op met Philip van Londen

Get Lean in 2 seconden?
Bel snel Philip van Londen
Certified Lean Black Belt (IASSC)
www.getlean.nl

———————————————————-
Anderen lezen ook:
Hoe zorg je er voor dat veranderen in je bedrijf makkelijk gaat?
Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?
van hier tot de maan en verder…’ Groei onvoorstelbaar!

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Eén reactie to “Haal meer uit doelstellingen, het gaat om gedrag (MAP methode – Ben Tiggelaar)”

  1. Haal meer uit doelstellingen, het gaat om gedra... Says:

    […] Harde doelstellingen zijn mooi om een kader te scheppen. Je bereikt er alleen weinig mee. Kijk maar eens terug naar je grootste successen in je verleden. Waren die meestal wel zo voorspelbaar en re…  […]

Reacties zijn gesloten.