Met sociale innovatie slijp je de botte bijl

Voor als de omzet terugloopt
Voor de vakantie was ik in gesprek met een ondernemer uit de randstad. Een ondernemer die het gewend was dat de business als vanzelf wel liep. Hij had geïnvesteerd in een kundige groep mensen. Een leuk team dat hard werkte en echt verstand had van ICT. Want dat is zijn business. Hij vroeg wat sociale innovatie hem op zou kunnen leveren.

Waar ik weer tegen aan liep is dat sociale innovatie een onduidelijk begrip is met een geitenwollen-sokken-imago. Dat schiet niet op. Dus ik stelde hem eerst de vraag waar op dit moment zijn hoogste vijf prioriteiten liggen. Op dit moment was dat: één lopende werkzaamheden rond krijgen, twee hogere omzet, drie hogere omzet, vier hogere omzet en vijf hogere omzet. Hij voelde de crisis.

Deze ondernemer is zelf ook ICT-specialist. En als oprichter van het bedrijf doet hij veel uitvoerend werk nog zelf en ook nog de sales. Het bedrijf had daarom een nieuwe salesman aangenomen om meer omzet te krijgen. Een drukke ondernemer dus met weinig tijd. Zeker niet voor zoiets als sociale innovatie. Want dat kost tijd. Mijn antwoord was simpel:”Dat is hetzelfde als de houthakker die geen tijd heeft om zijn botte bijl te slijpen,” en dat was raak. Ik verontschuldigde me nog even voor mijn directheid.

Wat levert sociale innovatie hier dan op?
Ik licht er een voorbeeld uit. Het is een bekend gegeven dat nieuwe klanten werven meer kost dan het krijgen van opdrachten bij bestaande klanten. In het voorbeeld van dit bedrijf is het dus effectief om je sales inspanningen te richten op bestaande klanten. De mensen die die goede relaties met je klanten hebben zijn de mensen die nu al bij je aan het werk zijn. Je nieuwe salesman kent deze klanten nog niet goed. Hij is immers nieuw. Het is dus slim om er ook voor te zorgen dat je huidige mensen ook een commerciële rol krijgen. En dat je een systeem hebt voor commercie bij bestaande klanten. Hierdoor krijg je als ondernemer rust omdat de sales druk niet meer alleen op jouw schouders ligt.

Betere business door sociale innovatie

Waarom Sociaal en Innovatief?
Wat is hier dan sociaal aan? Het sociale element zit hem in de relaties die mensen al met klanten hebben. Die relaties met klanten hebben veel waarde. Er is een vertrouwensbasis en zij weten waar je mensen goed in zijn. Het innovatieve en vernieuwende zit hem in het anders werken van mensen. Voorheen waren zij alleen specialist en nu krijgen zij ook een commerciële rol. Om hier goed mee om te gaan en geen onmogelijke verwachtingen van medewerkers te hebben, pak je dit slim en vernieuwend aan. Dat is de innovatieve kant: het vernieuwen van de rol van je mensen en de manier waarop je organisatie werkt.

Cocreatie zou bijvoorbeeld wel eens veel dichter bij de mensen van de werkvloer kunnen staan dan traditionele sales. Zij zijn het immers wel gewend om intensief met klanten samen te werken.

Voorsprong op concurrenten
Dit betekent hernieuwde inzetbaarheid van je mensen en taakroulatie. Zij krijgen namelijk naast de expertrol die ze al hadden ook een commerciële rol. Dit is een goed voorbeeld van sociale innovatie. Het benutten van waardevolle relaties in je netwerk en het slim ontwikkelen van nieuwe vaardigheden bij bestaande medewerkers en nieuwe bedrijfsprocessen. Als je dit goed doet heb je als MKB-er een flinke voorsprong op je concurrenten.

Gebruik sociale innovatie om commercieel voordeel te behalen!

Veel succes! Philip van Londen

—————————————
Anderen lezen ook:

Dé 5 principes van Lean Management
Van hier tot de maan en verder

Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?

—————————————
Op zoek naar specifieke Lean kennis?

>>> KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

Tags: , , , , , , , , , , , ,