3+1 tips & tools voor succesvoller samenwerken

Heb je het idee dat sociale innovatie en samenwerking onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn? Dat klopt, succesvol sociaal innoveren betekent ook dat je kennis deelt en samen met anderen deze kennis effectief benut of er aan verdient. Wanneer dit met consumenten of patienten gebeurt, noem je dit cocreatie.

Merk je soms ook dat samenwerking mislukt?
Dat de samenwerking meer kost dan het oplevert?

Hier staan 3 +1 tips om dit te verbeteren. De laatste tip +1 staat apart vernoemd omdat die belangrijk is en omdat sociale media dit veel eenvoudiger maakt.

Strategisch samenwerken is 2x zo succesvol

Succesvol samenwerken

Het meest succesvol is samenwerking als dit op een strategische manier gebeurt. Organisaties die strategisch samenwerken zijn wel twee
keer zo succesvol als organisaties die lukraak samenwerkingsverbanden aangaan. Dit betekent dat samenwerken meerwaarde heeft als het met visie gebeurt.

Wat zijn de 3 belangrijkste tools?

1-Kies de juiste partners
Ontwerp een partnerselectieproces. Zowel voor het MKB als grote organisaties is dit een eerste stap. Bij een ZZP-er past het misschien op een A4-tje. Werk je voor een grotere organisatie, dan is een (kort) handboek misschien meer geschikt.

2-Evalueer met partners
Zorg aan het begin van het traject voor doelstellingen. Evalueer en doe iets met de evaluatie. Aan het eind van het traject bepaal je welke doelstellingen wel zijn gehaald, welke niet en welke onverwachte successen zijn geboekt. Onverwachte successen kun je vaak het best gebruiken om weer verder te komen.

3-Structureer het relatieonderhoud
Zorg voor regelmatig contact en richt dit in. Zowel werknemers als zelfstandigen zitten krap in hun tijd. Dus ga hier slim en verstandig mee om. Gebruik zoveel mogelijk slimme manieren om met elkaar in contact te blijven. Mail, bel, skype, twitter, facebook en spreek elkaar ook ‘live” op regelmatige basis.

+1 Geven
Een laatste factor die cruciaal in samenwerkingsverbanden is. Zorg dat je veel weggeeft. Dit schept vertrouwen en zorgt er voor dat er een succes-flow ontstaat. In eerste instantie zie je kleine succesjes  gebaseerd op het verbeteren van de relatie. Wanneer het vertrouwen groeit, breid dit zich uit. Je samenwerking krijgt steeds meer invloed. Successen worden ook zichtbaar voor de buitenwacht en volgen elkaar steeds sneller op.

Een mooi voorbeeld is succes hebben met Sociale Media. Geven is een algemeen aanvaard succesprincipe voor online samenwerking via sociale media. Vaak voordat er sprake is van wederkerig contact. Je kunt veel tips en informatie weggeven en op een eenvoudige en snelle manier andere mensen helpen door ze met elkaar in contact te brengen.

En ook hier geldt weer: Investeer 25% in de technologische aspecten van je innovatie en investeer 75% in sociale innovatie. Dat is dus drie keer zoveel! Investeer dus bewust meer in partnerselectie, evaluatie met partners en relatieonderhoud. (En de andere aspecten van sociale innovatie)

Comments op dit artikel zijn van harte welkom.
Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel of andere vragen?
Neem contact op:

Veel succes! Philip van Londen

—————————————
Anderen lezen ook:

Dé 5 principes van Lean Management
Van hier tot de maan en verder

Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?

—————————————
Op zoek naar specifieke Lean kennis?

>>> KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

Tags: , , , , , , ,

Eén reactie to “3+1 tips & tools voor succesvoller samenwerken”

  1. 3+1 tips & tools voor succesvoller samenwer... Says:

    […] Heb je het idee dat sociale innovatie en samenwerking onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn? Dat klopt, succesvol sociaal innoveren betekent ook dat je kennis deelt en samen met anderen deze kenn…  […]

Reacties zijn gesloten.