Ben je rood of ben je groen?

Wat motiveert ons? Wanneer zijn wij productief en werken we slim? We worden niet gemotiveerd tot betere prestaties door geld. Door wat dan wel? In de rest van dit artikel zul je dat zien. Een belangrijke factor is een bepaalde mate van autonomie in de werkzaamheden die je doet. Het gaat om autonomie, zelfsturing, eigen verantwoordelijkheid en een bepaalde mate van vrijheid.

VRIJHEID KOMT MET VERANTWOORDELIJKHEID

Hoeveel autonomie je wilt, is persoonlijk. Een voorbeeld: de gemiddelde ZZP-er heeft een grotere behoefte aan autonomie. Een logisch gevolg van zijn keuze voor zelfstandig ondernemerschap. Sommige werknemers zijn juist tevreden met een begrensde vrijheid en worden graag taakgerichter aangestuurd. Zij zitten niet op heel veel vrijheid te wachten. Vrijheid is ook eng. Krijg je meer vrijheid? Dan heb je meer verantwoordelijkheid.

RODE EN GROENE WERKERS

In een seminar, dat ik volgde in 2008, zag je onderscheid tussen groene en rode werknemers. De groene werknemers willen ook autonoom kunnen werken. Zij hebben vrijheid nodig om goed tot hun recht te komen. Rode werknemers voelen zich prima op hun gemak in een taakgerichte omgeving.

Bijzonder is dat groene werknemers ook prima (maar niet optimaal!) blijken te functioneren in een rood bedrijf. Ze trekken zich gewoon minder van algemene regels of hun baas aan. Zij doen wat ze zelf nodig vinden. Rode werknemers raken echter de weg kwijt in een groen bedrijf waar ze teveel vrijheid hebben. De volgende vragen krijg je dan: wat voor bedrijfscultuur heb je en wil je hebben? En hoe effectief is je management eigenlijk?

Sociale Innovatie en meer winst

VRIJHEID & BLIJHEID & ZAKELIJKHEID

Als zelfstandig ondernemer heb ik ook motivatie nodig. Ik verdien graag goed en ik heb een ideaal. Dit ideaal is ‘de autonome werknemer.’ Daarmee wil ik bij bedrijven het verschil maken. Zo help ik bedrijven en mensen om ervoor te zorgen dat je als werknemer net zoveel vrijheid krijgt als je wil en aankan.

Dat betekent ook werken met zoveel mogelijk plezier. Ik geloof dat je zo hogere productiviteit krijgt en de beste resultaten. Daarom geloof ik in vrijheid & blijheid & zakelijkheid. Dit is effectiever en dit noem je sociale innovatie. Met een gezondere financiële positie. Want anders kan geen enkel bedrijf blijven bestaan.

AUTONOMIE, INTERESSANT EN ZINVOL WERK

In de volgende video vind je ideeën die je zeker helpen:

Deze video geeft je een beeld van 50 jaar zeer waardevol gedragswetenschappelijk onderzoek.

Geld is slechts tot een bepaald punt een motiverende factor voor het verkrijgen van goede resultaten. Vooral bij zeer eenvoudig werk waarbij je nauwelijks kennis nodig hebt. Waarom zou je een topper eigenlijk nog een bonus geven, vraag ik me dan af ….? Hij heeft blijkbaar iets anders nodig.

AUTONOMIE, MEESTERSCHAP EN EEN ZINVOL DOEL

Voorbij dit punt, waarop geld geen rol meer speelt, zoek je als mens drie dingen. autonomie, meesterschap en een zinvol doel om volledig productief en zelfs om gelukkig te zijn: Ik besef dat dit genuanceerd ligt. We weten ondertussen ook dat dit voor iedereen verschillend is. Dat dit ook afhangt van wat iemand kan of nog moet leren. Dat ook economische omstandigheden belangrijk zijn. De crisis herinnert je hier voortdurend aan. Veel bedrijven zie ik hier mee worstelen.

Daarom gebruik ik een programma waarbij je dit zowel voor werkgever als werknemer duidelijk krijgt en kunt vertalen naar een betere manier van werken. Wil je daar meer van weten? Neem dan contact op.

Hopelijk helpt dit blog je om problemen in je bedrijf effectief op te lossen. Laat je weten hoe dat gaat? 

Veel succes! Philip van Londen

—————————————
Anderen lezen ook:

De 5 principes en stappen naar succes met Lean management
Lean: Beter een goede buur dan een verre vriend

Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?

>>> KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

Tags: , , , , , , , , , ,