Sociale Innovatie is niet nieuw!

Hoogstens het woord is nieuw. Hoezo dan? Een eenvoudig voorbeeld: lang, lang geleden ….. Dit kunnen we ondertussen rustig zeggen ….. Was daar de geboorte van een internet. Gestart in 1969 in de Verenigde Staten als een geheel van gekoppelde universiteitsnetwerken dat later ook militaire netwerken met elkaar verbond.

Gebruikers bepalen impact
Internet werd pas een fenomeen toen grote aantallen mensen het gingen gebruiken.  Het ging vanaf het begin af aan om de gebruikers. Vooral toen wij nieuwe mogelijkheden ontdekten, werd dit duidelijk. Zoals bijvoorbeeld Google al snel heeft laten zien. Zonder de vernieuwingsdrang van alle “gebruikers” zelf was de impact van internet veel kleiner geweest.

Mensen bepalen de waarde
Met een sprong in de tijd zien we nu hetzelfde gebeuren met Social Media. De techniek bestaat reeds jaren. De waarde er van wordt bepaald door het samenspel van jullie zelf als individuele gebruiker. De “menselijke’ ontwikkelingen rondom deze eenvoudige techniek bepalen veel meer de impact. En hierin zie je de sociale innovatie. Veel meer dan de ontwikkeling van de techniek zelf. Deze menselijke ontwikkeling of vernieuwing is de sociale innovatie. Die ontwikkeling zie je nu doordat er steeds meer mensen gebruik gaan maken van sociale media.

De waarde wordt bepaald door de gebruiker

Oude wijn in nieuwe zakken dus?
Nee. Zeker niet. Het onderkennen van de menselijke invloed op technologische ontwikkeling verandert. Voorheen waren een stel knappe koppen verantwoordelijk voor vernieuwing. Nu is dat de gemeenschap of in Social Media termen de community. De community, waar jij zelf deel van uitmaakt, zorgt voor vernieuwing. Voor de twitterkenners is #durftevragen een mooi voorbeeld van een sociale innovatie.

En wat betekent dit verhaal nu voor je in praktijk?
Dit betekent dat wanneer jij als mens of organisatie wil vernieuwen er twee zaken van belang zijn:

1) de juiste techniek kiezen
2) investeer meer in de mensen die er mee werken dan in de techniek zelf (ook in Euro’s!)

Dan hebben je investeringen je het meeste impact!

Als je daar meer van wilt weten, neem dan contact op.

Veel succes!
Philip van Londen

—————————————
Anderen lezen ook:

Van hier tot de maan en verder
Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?

—————————————
Op zoek naar specifieke Lean kennis? Kijk hier:

 

Tags: , , , , , ,