Laat medewerkers het zelf maar uitzoeken ….

Wat zijn de grootste problemen in de zorg? Volgens onderzoek, gepubliceerd door Zorgvisie en Skipr, zijn dit de volgende drie:

– zorgtekort
– werkdruk
– waardering

Is er een oplossing voor deze problemen? Ja, dat is sociale innovatie. Ik ga me hier niet wagen aan een definitie. Daar is het containerbegrip te ruim voor. Ik licht het wel, als oplossingsgebied, kort aan u toe.

Sociale innovatie. Welke perspectieven zijn er? Sociale Innovatie als maatschappelijk verantwoord ondernemen is een uitgangspunt. Sociale Innovatie is soms ook synoniem voor “het nieuwe werken”. Adequaat gebruik van sociale media hoort hier eveneens bij. Een andere invalshoek is slimmer werken. Weer een andere gedachte is de veranderende (arbeids)verantwoordelijkheid van medewerkers.

Al deze perspectieven bergen één gemeenschappelijke noemer die zicht biedt op de oplossing. Dat is de mens en zijn behoeften.

Menselijke behoeften

Voorbeelden zijn: De behoefte aan sociaal gedrag. De behoefte om thuis te kunnen werken om er ook voor het gezin te zijn. De behoefte voor de kenniswerker om snel en effectief kennis te kunnen delen. De behoefte om meer werk te kunnen verzetten om anderen te helpen.

En vooral de behoefte aan waardering. Waardering vormt vaak een sluitpost in beleid en management. Ook tussen collega’s onderling. Als de werkdruk hoog is, zijn zij degenen die het het eerst moeten ontgelden. De behoefte aan waardering spreken collega’s pas later naar elkaar uit.

waardering is er in alle kleuren en maten
waardering is er in alle soorten en maten

Laat de medewerkers het zelf oplossen en waardeer dat!

Terug naar de oplossing. Er is een ideale verhouding tussen sociale innovatie en technologische innovatie. Die verhouding is 75% en 25% Voor veel beleidsmakers is dit even schrikken. Dit lijkt namelijk een enorme kostenpost.

Zorgt u er echter voor dat het uitdrukken van waardering een functioneel onderdeel wordt van de uitvoering van het werk? Dan blijkt vaak dat dit juist heel veel oplevert. Waardering van (ideeën van) medewerkers bijvoorbeeld. Door ze echt door te vertalen naar acties binnen de bedrijfsvoering.

U bespaart kosten met betrekking tot het inhuren van dure adviseurs, versterkt betrokkenheid van medewerkers en zorgt doorgaans voor meer effectieve ideeën. Medewerkers kennen de voorkomende problemen aan den lijve en hebben het beste zicht op werkzame oplossingen.

TIP: als u dan toch besluit een adviseur in te huren. Kies er dan één die dit proces doortast.

Een onderwerp dat hier niet genoemd is omdat dit specifieke aandacht vraagt, is participatie door cliënten bij vernieuwingen. Publicatie volgt en ik lees graag over de ervaringen van anderen met sociale innovatie en cliëntenparticipatie.

Veel succes! Philip van Londen

—————————————
Anderen lezen ook:

Van hier tot de maan en verder
Waarom zijn sommige bedrijven succesvol?

—————————————
Op zoek naar specifieke Lean kennis?

>>> KLIK HIER OM IN TE SCHRIJVEN

Tags: , , , , , , , , ,